AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
956

"Nya" 318d, nästan miljöbil

be
276
bewing77
330i Sedan -08
Var precis inne och kollade på bmw.de och såg att prislistan för -08 modellerna, med produktionsstart idag, finns att hämta. Verkar som "efficient dynamics" är trevligare än man kunde tro. 318d drar 0,47 vid blandad körning och släpper ut 123 g co2 per kilometer. Synd bara att de inte lyckades pressa ner det med tre till så man kunde ha fått se lite 3-seriemiljöbilar...

Också trevligt är att se att min 330i som är på gång inte bara får 14 nya hästar och en hög mer vrid, utan att den drar 1,5 liter mindre per 10 mil.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
120 co/2 gränsen tycker jag är värdelös. Du får inte sänkt förmånsvärde, fri parkering eller slipper vägtullarna. Det enda du får är 10.000kr som privatkund :-(

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Jag håller med dig till 100% Lövet, klassningen av miljöbil VV vs. Stockholms stad är löjlig och utvattnar hela begreppet "miljöbil". Köp en bil som är utdömd av de flesta motortillverkare som framtiden (läs etanol), tanka 95 som alla andra, slipp tullar. Köp en snål bensinare/diesel och det är tvärstopp!
Jag tycker att alla alpinvita 3-dörrars bilar ska undantas av trängselavgifter :D

Mvh,
/Wille
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Oj! har 318 Diesel kommit ned så lågt i bränsleförbrukning?
Jag som går i valet och kvalet på S40 1.6D -08 (0.45 l/mil blandad).

Men i 318 får man ju en större bil så det blir till att
kolla lite närmare på den då...
Kanske är värt extraslantarna i inköpspris trots allt.?
Hoppas E90:s rostskydd är bättre än E46 bara.

/L
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kravet är antingen 120g CO2/km eller en förbrukning på högst 0.52 l/mil. Det räcker att en av dessa två krav uppfylls. Är dock säker på om 0.52 l/mil enbart gäller för bensindrivna bilar eller även för diesel.

__
Bilblogg:
Länk
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Leffo, oavsett om den rostar eller ej så har den ju 12 års rostgaranti, så det ska ju vara lugnt.

Håller med om att reglerna kring miljöbilar är riktigt fjantiga. Som sagt, hur många tankar verkligen etanol i sina etanolbilar? Det känns som en väldigt orättvis sponsring av de tillverkare som har en sådan bil i sitt modellprogram mer än en åtgärd för miljön.

Samtidigt tar man ingen notis vid vilka fantastiska framsteg BMW har gjort. 272 hästar i en bil som drar 0,59 vid landsvägskörning och släpper ut 170 g/km är riktigt bra, mycket mer anmärkningsvärt än att en Toyota Yaris diesel på 95 hästar drar 0,45.
Har någon koll på hur snåla BMWs nya motorer egentligen är (mer än enligt EU-cykeln som ju sällan motsvarar "vanlig" körning)? Det rör sig om minst sagt rejäla sänkningar.

T ex "nya" 530iA skall dra 0.77L/mil blandat, en minskning med 0,2L/mil från förut (0,99L/mil). Dock var det väl inga motortester som någonsin kom under litern med föregångaren?

Vore verkligen kul om BMW kunde leverera riktigt låg förbrukning mer än på pappret, även i deras biffigare modeller.
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Det går helt klar att köra nya monsterdieslarna samt även bensinarna MYCKET snålt om man vill.

Det som är tråkigast med de nya "miljöbilarna" är ju att Sverige som vanligt ska ha egna regler.

Om vi hade samma regler som övriga europa, alltså 130 mg/km skulle vi ha fler miljöbilar, men nu har vi bara två, Mini Cooper Diesel, samt 118d !!

---
Mvh //M artin

bistec: Jag kanske var otydlig i mitt inlägg men vad jag menade var om det vid blandad körning går att komma ned i de angivna siffrorna.

Det är säkerligen inget svårt att komma ned i 0,59L/mil med en 335:a om man kör Malmö-Stockholm i 70km/h jämn fart med endast radion igång, dock är det nog få som skulle utnyttja en 335 på detta sätt :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.