|
|
|
|---|---|
|
Hej! HAr nyligen köpt en 320 med 5500 mil på mätaren. Efter att ha kört c:a 20 mil utan problem så tändes motorlampan (den gula till vänster). Motorn går fint och alla vätskor (olja, kylvatten osv) är ok, bilen är hyfsat nyservad. På inrådan av BMW's jourtekniker så körde jag vidare ca 20 mil och det var inga problem alls. Nu står bilen på lackfirma så jag kan inte lämna in den för feldiagnostik. Vad kan vara en trolig orsak till att lampan tänts? Den tändes under körning och lyser varje gång man startar bilen (den lyser redan när man slår på tändningen). | |
| Glömde fråga: jag själv gissar på att en lambdasond är kass, någon som vet om dom sonderna dom säljer på Biltema för 299:- är bra? | |
|
Har du köpt bilen hos en handlare? Kontakta den i så fall. Om inte är bilen helförsäkrad? Försäkringen kan täcka. Det kan vara allt mellan himmel och jord. Vissa här har haft skrämmande problem med att den lyser men oftast har bilen gått som en påse med skridskor. I ditt fall kan det vara lambdan eller någon kamaxelgivare som är kass men jag skulle rekommendera att BMW tittar på det innan du börjar byta saker. Jag skulle inte åka till Biltema då din bil är så pass ny och gått så lite. |
|
|
Hej och tack för svaret, har köpt bilen på auktion för tre veckor sedan och dom är informerade - skyddet i KKL är ju inte lika stort vid auktionsköp så jag blir inte förvånade om dom vill börja stångas med mig. Helförsäkring har jag dock, tackar för tipset - ska kolla med dom om det visar sig bli dyrt. Någon som vet vad som gäller med garantier från BMW, är min bil för gammal då? Den tillverkades 2002-06-01 och togs ut 2002-10-31, den har inte gått mer än 5500 mil som sagt. |
|
|
Usch och tvi, nu har motorn börjat gå på 3-4 cylindrar, har inte kört bilen sedan förra meddelandet men igår när bilen skulle köras till lackverkstad så gick den knappt att köra. När jag kom fram så slog jag av den och startade den igen - då gick den på 6 cylindrar som vanligt?!? Jag har inte haft möjlighet att lämna den till BMW för feldiagnostik ännu, men det lutar väl åt kabelhärvan eller vad tror ni? Eller finns det något "nödsystem" som går att det kan bli så här när lambdasonder/givare eller annat går sönder? Låter långsökt iofs, den ska ju alltid gå på alla 6 cyllar.. Lampan lyser hela tiden och slockar aldrig när tändningen är på. |
|
|
Tja,som sagt det kan ju vara en del...tändspolar mm..Men tyvärr är det nog bara att gå till en verkstad med diagnosinstrument och göra en felsökning och förhoppningsvis så hittar verkstaden felkoder som gör att du/dem byter ut "det rätta prylarna".. Har du en motorförsäkring med i din försäkring?...Brukar ju täcka fel i vissa lägen/diagnoser upp till 10000mil vad jag vet...Nu har jag aldrig ägt någon bil med så få mil att jag behövt fundera på det själv men men.. Mvh Janne. |
|
|
Nu ska jag snart lämna in bilen på felsökning, återkommer med resultat. Men det skumma är att bilen ibland startar på fyra cylindrar, och om den gör det så måste man starta om den för att den ska gå på alla sex. Jag körde nyss 40 mil utan att den misstände en enda gång. Väldigt mysko tycker jag. |
|
|
EvergreeN: jag har haft ett sådant "skrämmande" fel på min bil, roten till allt ont var bensinpumpen. tror vi i alla fall. Men verkstaden bytte en massa sensorer också. Men min bil startade oftast inte, men följdfelen var lika dina. Mvh bjerser |
|
|
Intressant. Mina föräldrar har samma problem med sin 320-02. Verkar inträffa mest vid fuktigt väder. Deras börjar dock gå bra om man kör iväg. Den går nästan alltid kasst på tomgång precis efter kallstart. Hej hopp! |
|
|
Bjerser: Jag tänkte också på bensinpumpen, men då måste det vara något elektroniskt eller så för att den går igång direkt på 6 om man startar om motorn. Och det är knepigt att motorlampan tändes under färd när den gick fint på alla sex cylindrar. Den har aldrig varit "svår" att starta, om den går igång på fyra cylindrar så går den det direkt. Gunneriusson: Min går igång på fyra cylindrar, sen går den på fyra ändå tills man startar om den. Körde en hel mil med den igår på fyra cylindrar. Stannade, startade om och den gick perfekt på sex. Det var i och för sig regnigt och så så vem vet, vad var det för fel på dina föräldrars bil? När min bil blir varm så är det aldrig något problem, den startar bara på fyra om den fått stå still ett tag. |
|
|
Jag gissar fortfarande på något elektriskt likt kamaxelgivare. När min bensinpump var kass var den riktigt trött och det gick knappast att köra om någon för då dog bilen. Den gick på alla sex men man fick vara väldigt känslig på gasen för att komma hem. Den höll inte speciellt länge heller. Från det att motorlampan började lysa tills bilen inte gick att starta gick det mellan 40-50 mil. Bränsleförbrukningsmätaren låg på typ 1.5 liter milen om man låg i 120km/h av någon anledning. Min hade då gått nära 14.000 mil (vilket i sig inte ska vara mycket för en pump tycker jag) så att din pump är kass är mindre troligt. |
|
|
EvergreeN: vet inte om trasig bensinpump kan orsaka dessa problem, men alla tips är bra utom de dåliga :). Felet med min bil var, vilket verkligen förvirrade verkstaden, att bensinpumpen hade en trasig "punkt", på vilken den inte orkade dra igång ordentligt. En enmotor är, enligt förklaring från verkstaden, en spole som drivs framåt av magnetism. Om en del av denna spole blir bränd /eller så) så har den inte samma kraft som en riktig pump skall ha, och motorn får ingen bensin alls, alla cylindrar får inte bensin osv. Min teori är att en del av din bensinpump är på väg att bli bränd, alltså glappar den, och när du startar så orkar inte pumpen driva ordentligt. Men startar du om så går pumpen igång i ett läge där "hela spolen driver", alltså tänder alla sex cyl. Min soppapump höll 10.000 mil, men bilen kändes lite klen innan den började krångla, så nästa steg är kanske startvägran? Tycker det är värt att kolla upp i alla fall... Knacka på pumpen med en skruvmeisel, så kanske det funkar? så upptäckte vi felet på vår bil //Bjerser (som håller tummarna :) ) |
|
|
Heltsonika: min bil kunde bete sig som du beskriver, sedan startvägra, för att nästa gång spinna som en katt i två "hela dagar". //Bjerser |
|
|
Hej och tack för svaren. Jag har precis haft inne den på BMW-verkstad nu, tyvärr så visste inte dom heller vad som var fel. Diagnosen visade att den har haft "tändfel" på 1:ans och 6:ans cylinder. Verkstaden vill byta mina tändstift nu för dom tror det är dom det kan vara fel på, i annat fall tändspolarna. Jag är grymt skeptiskt till att det skulle vara tändstiften, då skulle den ju gå orent och alltid vara svårstartad. Nu har den gått igång på fyra cylindrar vid två tillfällen men direkt gått igång på sex cylindrar vid omstart, den har aldrig spikat eller missat en tändning, den spinner alltid som en katt och har massa kraft. Trist att punga ut 1600:- för tändstift/byte som jag inte behöver, har ändå bokat tid för detta nästa vecka eftersom jag inte heller vet vad som är fel :o( |
|
| Bjerser: Intressant teori! Nästa gång ska jag prova med att knacka. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.