AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.380

Ok betalt för min 530?

Tjena. Det är så att jag fått ett bud på 138k för min 530 -01. Det måste väl vara helt ok med tanke på utrustning?
Bilen verkar ju inte direkt lättsåld. Borde jag acceptera??

MVH Jocke

Länk
Hawar
Jag tycker att ditt utgångspris verkar bra, har du bråttom att sälja den bör du acceptera annars tycker jag att du kan ge ett motbud eller vänta ut.

Mvh
Hawar
Jag personligen skulle inte släppt den för en krona under 150 000. Hmmm eller definitivt inte en krona under ditt pris på 146 000. Nästan så att jag önskar att jag slagit till på din istället för min för ca ett halvår sedan.... ;-)

Du har ju en verklig lågmilare, dessutom svensksåld. 138 000 är ju nästan ett Volvo V70 pris (vad man skulle få för en 01 Volvo V70 som gått ungefär lika långt och lika välskött). (BMWn är dock ca 200 000 kr dyrare i nyinköp och en betydligt bättre bil)

Måste var ovanligt men en 530 01 som är så här välskött, svensksåld med så låga mil.

Jag tycker att köparen blir lite för nöjd med 138 000 (det skulle varje fall ajg blivit). Sedan skriver du att du levererar den efter en inspection II service?? Jag förstår att han vill slå till.

Fast det här blir kanske lite personligt eftersom man har en 530 själv. ;-) (även om min är automat)

Bråttom att sälja? Vad ska du köpa istället? ;-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mina tankar var också ungefär som mats...helt klart mycket bil för 138' MEN det är bara att konstatera att det går att hitta väldigt fina E39 för väldigt lite pengar idag. När jag "strösurfade" häromdagen så såg jag denna Länk vilket också kändes som ett fynd.

Om du inte har bråttom så hade jag haft is i magen och försökt få i närheten av ditt utgångspris. Vet inte hur länge du haft den annonserad men annonsen är ju bara några dagar gammal så är det första försöket så tycker jag du ska ge det lite mer tid.

___
//Ulf
Ja jösses, jag önskar att jag inte köpt min E39 förrän nu istället, verkligen. Inte för att jag gjorde ett dåligt köp, men ändå.
Som sagt, det är dags för inspektion 2. Och jag är bjuden 142k med den gjord, och 138k utan (Skit samma) Fattar inte att någon hör av sig, är det soppatörsten som avskräcker? Tycker 146k helt nyservad borde vara ett bra pris... Avsaknad av automatlåda och M-paket (presonligen tycker jag E39 är snyggast utan), och i övrigt ganska snål utrustning verkar spela in ganska mycket när det gäller försäljning...
E
1.156
E
320 ci cab -04
Tyvärr fungerar det så här med bilar. Normalt sjunker i värde varje dag. Har de testat på skoj och gått in på BMW och lotsas vara spekulant på en ny bil? Vad får du då? Tror tyvärr att du får mindre än 138 även om du köper en ny bil till ordinarie pris. Begagnade bilar, äldre än tre år, i den här prisklassen är mycket svårsålda. 530 tar mycket soppa, senaste bilförsäljningsstatistiken visar att folk köper allt mindre och bränslesnålare bilar.

Om du sätter ut en bil till 146 tkr så är 138 tkr inget skambud. Behöver du sälja bilen så sälj den för 138 nu. Om du inte behöver bilen alls utan den bara står, så sjunker den 20 - 30 tkr per år eller ca 2 tkr i månaden.

Hur man än gör så förlorar man bara pengar på bilar och ändå vill man ha dem. Många skulle kunna hyra bil när de behövde bil istället för att äga och spara pengar på det.

E
Jocke Arwidsson:

Om jag hade en ny bil på g så skulle jag sälja av bilen bums. Bättra att stå med såld bil idag än att låta den vara osåld kanske långt in på vintern....óch hoppas på att någon bjuder 10TK till ev

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Helt ok bud med tanke på ditt utgångsbud.
Själv sålde jag för lite drygt ett år sedan en 2002 års 525iAT i nyskick (bilen är såld så jag har inget att vinna på att bättra på) med extrem utrustningsnivå och samma körsträcka till ditt utgångspris. Minus var förstås att det var en 525 och att jag köpt den hos auktoriserad BMW-återförsäljare i Tyskland och Europlusgarantin hade gått ut.

Mvh
Mikael
Jag tycker ändå det sticker lite i ögonen att en begagnad lågmilad svensksåld E39 01 530 i toppskick? ligger på ungefär samma prisnivå som en begagnad V 70 01 2.4. Varje fall om man jämför objekt som endast kört 8400 mil.

Skillnaden på nypriset är ju ca 200 000 SEK. Men det är bara att konstatera att man tappar enormt när man köper en dyr bil med stor motor, speciellt i dagens värld. Folk i allmänhet verkar livrädda för stora motorer. Något övedrivet tycker jag då skillnaden ofta inte är så stor som kan tro. Varje fall inte mellan V70 och motorerna i E39 serien.

Värdetappet på en ny BMW är gigantiskt. ;-)

Det är väl miljötrenden, tullarna och den rabatt som miljöbilar ger, alla skruvade importbilar samt det enorma begagnade utbudet på BMW som skapat den här inflationen.

Verkar vara många flera än vad jag trott som premierar ekonomi framför att äga en rolig körglad bil med motor. De verkar inte tycka det är värt några tusenlappar per år extra för drygt 100 hk mer under huven. I och för sig, med någon form av nollvision av hastighetsöverträdelser och skyhöga böter vågar man snart inte gasa på längre.

Personligen är bilen mer än ett praktiskt transportmedel för mig och jag tycker det är värt några tusenlappar per år extra. Varje fall nu när jag har en BMW. ;-)

Det är VERKLIGEN en köpares marknad på fräscha begagnade E39 just nu, utan tvivel. Man kan få verkligt fina exemplar av lågmilade 530 och kanske t.o.m 540 för under 150 000 (tex en 01 eller 02).
Jag hade släppt den för 138 med tanke på annonspriset.

E39:orna kommer att fortsätta sjunka rejält nåt år till och många som köper fina exemplar idag kommer att få ett "fint" värdetapp på köpet. De tidigaste E60:orna börjar krypa mot 150-sträcket och det kommer snart vara mycket, mycket svårt att få bra betalt för E39:or. M5 naturligtvis undantaget.
Ja, jag hade gärna behållt bilen... Den är ju i grymt bra skick, och en riktigt harmonisk bil.
Men va fan? Det är väl läge att köpa en mindre/snålare bil. Om ett år får man väl inte 100 k för den. Bedrövligt men sant!
Får troligtvis bli en Mini Cooper S. Finns ju ingen BMW som behåller värdet i 150-tusenkalssen...
Hmmm, tycker dock inte det borde bli särskilt dramatiskt värdetapp på en svensksåld 530 01 som enbart gått 8400 mil (!) i toppskick med tanke på på det schyssta priset 138 tusen. Just de låga milen tycker jag är ganska anmärkningsvärda och som sannolikt gör att den sticker ut i mängden en del. Dessutom är det mycket bra med en färsk inspection II i bagaget... (dessa kan ju bli rejält dyra ibland). Bilen kan ju gå ca 2500 mil utan service efter en inspection II om man känner för det (om man följer BMWs rekommenderade service intervaller). Alltså killen som köper den får kanske 0 kr i extra utgifter de första 2500 milen efter inköp. (Något som brukar vara rätt ovanligt när man köper begagnat!).

Vad tror ni själv på för värdetapp per år för just denna bil? Ni experter? Räknat på att den nya ägaren kör ca 1250 mil / år? och räknat med utgångsvärdet 138 000?

Jag skulle sannolikt slått till på den här bilen med det priset om det inte vore för att jag redan har en. ;-) Dvs, om det vore i början av mars 2007. ;-) Avsaknaden av automat skulle varit en liten nackdel men det skulle jag nog kunnat leva med och få tillbaka i ökad körglädje.
Hawar
Perf, min rubrik kanske inte var helt tydlig. Men precis som Bones säger så var min fråga vad hålet var till för.
Hawar
Strunta i det senaste inlägget, tillhör fel tråd..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.