AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.718

Klonkdiagnostik framvagn E46

Hej,

Jag upplever mig ha ett klonkproblem i framvagnen, troligtvis höger fram, på min E46. Jag kan även uppleve att det skakar/rycker ytterst lite i ratten vid inbromsning. Dessa båda problem är troligtvis relaterade.

Vilken typ av metodik rekommenderas för att identifiera vilken del som eventuellt behöver bytas?

Är det skivorna? (Troligtvis inte då klonket finns där)

Länkarmar?

Pendelstag?

Annat?

Någon som har erfarenhet och kan hjälpa mig med en felsökningsmetodik?

/Fredrik
na
630
navi
BMW325xi -06
Drivknutar fram (4-hjulsdriften)?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kolla spindellederna - klassiskt problem på E46!
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Kolla stagen till krängningshämmaren. Ett mycket vanligt fel tydligen och dessutom enkelt och billigt att avhjälpa. Det ger klonk-ljud speciellt i låga farter på ojämn väg. Till exempel på kullersten. Jag tror inte att det ger några märkbara ryckningar i ratten så det kanske inte är detta som är ditt problem.
gretzky
Håller med "fartoflakt", hade liknande tendenser på min förra e46 och det va stabilisatorstagen som går mellan krängningshämmare och fjäderben. Inte särskilt dyra och båda va bytt på 15min.

dieseldoris
Tack för era svar, jag hoppas att jag kan klura ut hur det ligger till.

Några följdfrågor bara, är stabilisatorstagen samma som det som kallas pendelstag? Är det i så fall dessa som byts här?

Länk

Går det medelst handkraft att känna sig fram till var problemet är, tex med bilen upphissar i fästpunkterna?

Någon som vet om konstruktionen skiljer sig på en 4wd-bil som min? (förutom att det finns drivaxlar fram då).

/Fredrik
na
630
navi
BMW325xi -06
Allt är mycket bökigare att byta på en xi eftersom du ofta får ta loss bägge drivaxlarna för att komma åt att göra något.

Är dina damasker fram hela och mjuka, jag fick byta mina vid drygt 10.000 mil på min 01-a. Då hade de spruckit, det är viktigt att det inte kommer in något grus där för då slits knutarna snabbt.
Jag får helt enkelt hissa upp vagnen i helgen och se hur allt ser ut.

Damaskerna var fina sist jag kollade. Besiktningen om ett par veckor lär som vanligt berätta klart och tydligt hur det ligger till denna gången ;)
hej grabbar!!,Jag har köpt en e46 320 som har got 15000mil i går(15/11)och jag käner skakningar i ratten när jag bromsar lätt..dom försviner dock när jag bromsar hårdare.. jag har samma problem men klonkade ljud i fram vaknen..då jag har precis köpt bilen och fick problem på köpet var och provkörde bilen för tre veckor sen och kände inte dom problemen som jag hörde i dag..bilen är besiktad i september 26/9 utan an märkningar.. Då jag tycker att dom borde ha sett problemet vid test av framvagn,, min kompis titta på bilen och hitta även en läckande stötdämpare höger fram*blää* tacksam för svar.. P.S dysleksi.. och jävlit dålig på att förklara hoppas ni förstår vad jag menar..MVH en nybliven bmw ägare..//Daneil

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.