|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, funderar på att köpa e30 m3 efter m3 e46 ägande. Bilen ifråga saknar originalfälgar och jag funderar på att köpa bbs rs 16 samt orginal mockaratt, ngn som har ung priser gällande sådana saker?? vad tror ni för övrigt om lågmilaren 2700 mil på blocket just nu?? | |
|
Hej 80s, den lågmilade är en USA-modell. Detta innebär att det inte sitter en orginal M3 dogleg-låda, utan en vanlig fempetare. BBS RS 16" med bultmönster 5*120 finns med olika fälgbredder, bla 8.5" och 9,5" som passar till M3E30. Har själv en uppsättning av båda dessa som passar M3E30, kan kolla ET om du behöver. Att hitta en orginal BBS RS 9,5" fälg i bra skick kan nog kosta mer än den vanligare 8,5"-fälgen. /Johan |
|
|
är den enda skillnaden från den vanliga fempetaren att dogleggen är ettan nedåt?? är det negativt? är bilen korrekt prissatt tror du? tacksam för snabbt svar! |
|
|
Här kan du läsa lite mer om USA-modellen: Länk Fredrik Andersson |
|
|
Enligt länken som Fredrik bifogar, innebär det att samtliga USA-modeller av M3E30 endast hade S14 med 195hk oavsett årsmodell, är det så? /frågvis |
|
|
Mocka ratten kostar ca 3000:- om inte jag mins fel. BBS RS 16" finns begagnade för runt ca 4000:- men då behövs det oftast en renovering. USA M3:an är det ganska bra pris på tycker jag, om den är i absolut toppskick! M3 E30Länk |
|
| Får jag fråga hur breda fälgar man har om man har 225/50 däck på dem? Däcken ser vettiga ut, inget tyskstuk alltså. | |
|
På 16 fälg skall du ha 225/45, det blir mycket gummi annars. På mina fägar har jag 8 fram och 9 bak och kör 225/45 runt om. Fungerar utmärkt. mvh Daniel Länk När det händer så händer det fort, Autobahn |
|
| Europa Meister: Jag har ju ett par BBS RS 16" fast inte på en BMW. Undrar bara vilken bredd på fälgarna jag kan tänkas ha :) | |
|
Kan vara 8.5 tum breda. M3 E30Länk |
|
|
80s: Är detta denna du menar? Antar att det är samma bil fast lite skillnad på milen och en jätte skillnad på priset. Länk Länk |
|
|
Printscreen, det står på insidan fälgen. 80s, intressant att det sitter viskosfläkt på den, trodde bara att det fanns på förseriebilarna från 1986. mvh Daniel Länk När det händer så händer det fort, Autobahn |
|
|
Europa Meister, jag är ganska säker på att just US modellen hade viskosfläkt. M3 E30Länk |
|
|
Starre: ja det är samma bil, han försöker få ut bra mkt mer i tyskland. europameister: ursäkta mitt dåliga kunnande om e30 m3, vilken betydelse har det att det är viskosfläkt?? vad är det i vanliga fall? Tror ni bilen är ett bra köp?? Vad ska jag titta efter om jag är spekulant på denna vagn?? Har ägt e28 m535 och m3 e46, de visste jag lite vad som kunde vara fel på men e30n har jag ringa aning om... Hur tror ni förresten en bil med dessa mil mår maskinellt,, bilar brukar ju oftast må bäst av att rulla konstant och inte stå över långa perioder., |
|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
Visst är det en "USA-bil" som är producerad 900728... |
|
80s, det finns en heldel att läsa här på forumet, men kolla efter rost, rassel från kamkedjan när motorn är kall (just efter start), att El-fläkten går igång som den ska, att kopplingen fungerar som den ska. Slav cylinder och huvudcylinder till kopplingen brukar kunna lägga av, speciellt om bilen har stått still mycket. M3 E30 är annars nästan "skott säker", de brukar hålla rätt bre. M3 E30Länk |
|
|
Förseriebilarna och tydligen US modellerna har fläkt framför motorn. De övriga dvs Europamodellerna har en el-fläkt som sitter framför kylet som styrs av givaren i kylet alternativt i termostathuset. Varför det är så kan man tvista om, jag vill tro att det har med effekt att göra. mvh Daniel Länk När det händer så händer det fort, Autobahn |
|
|
Håller med Abbe i övrigt, hållbar bil. Rosten om det finns någon brukar dyka upp på klassiska E30 ställen, skyltbelysning, underkant på vindrutan, hjulhusen bak samt under. Länk När det händer så händer det fort, Autobahn |
|
|
Just den svarta bilen har AC, den fläkten brukar kunna strula och inte fungera, jag var otydligt på den punkten. Under sidokjolarna, längst fram och längst bak är det också vanligt med rost. M3 E30Länk |
|
| Låter ju som rosten ska vara rätt lätt isåfall att lokalisera förutom under sidokjolarna, räcker det att man böjer sig under eller måste man hissa bilen? | |
| Låter ju som rosten ska vara rätt lätt isåfall att lokalisera förutom under sidokjolarna, räcker det att man böjer sig under eller måste man hissa bilen? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.