AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
987

vad tankar ni i era 330

am
62
amero
330 cab -02
Undrar vad ni kör för benisin i era e46 330 ?
för och nackdelar med v-power samt 98....95 är det väll ingen som kör med ?
hampe m3
kör v-power, iförsig har vi ej haft bilen specielt länge, men ett par tanknigar har vi hunnit med, o det vi märkt ä att förbrukningen minskar en del med v power såsen.

mvh h
Visa användare
108
Nike81
330ic M -01
320i -87
Kör med 95, går fin fint ändå, farsan kört det med den från 2000 mil tills nu 7000 mil. Känner inga kontigheter med den, okej, kanske skulle få ut 4 hk mer om jag skulle köra på 98 men datorn i bilen ställer ju in sig efter den aktuella bränsle typen
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Alltid 98. Inte bara för piggare motor, men också för att jag anar att den der mindre bränsle på högre oktan.
Visa användare
48
kemppe
320i Touring M-sport II -04
Jag har hört att 98oktanig är mer skonsam mot plastdetaljer och slangar mm än vad 95oktanig är. Detta är vad jag har hört och svär inte på att det är sant. Sen vet jag inte hur mycket slangar mm som bränslet har kontakt med.
Det brukar vara ett nollsummespel mellan 95 och 98, den drar lite mindre på 98 men å andra sidan kostar 98 lite mer. Angående slangar och sådant så tror jag inte det är någon större skillnad mellan 95 och 98, men jag vet att BMW X5 rekommenderas köra på V-Power för att bränslenivågivaren inte klarar "vanlig" svensk bensin. Konstruktionsfel från BMW:s sida.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Körde min 530 på 98 i 2500 mil men för några månader sedan så fick jag för mig att testa med 95 och har kört med det sedan dess. Märker ingen skillnad vare sig i förbrukning eller effekt men det finns säkert där om man skulle göra en vetenskapligt undersökning.

På min fd V70 2,4t med BSR-chip så gjorde jag en förbrukningsjämförelse mellan 98 och V-Power och kunde inte se att V-Power gjorde att bilen gick snålare utan tvärtom så drog bilen 1-2%. Nu var ju inte min jämförelse tillräckligt noggran för att kunna säkerställa det så exakt men den slutsatsen man kunde dra var att V-power merkostnad inte betalar sig med lägre förbrukning. När det gäller 95 vs 98 så är priskillnaden mindre och här tror jag nog att många bilar går lika billigt på 98.

___
//Ulf
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag tankar 95 oktan i min bil, finns ingen anledning att göra annorlunda. Det som inte så många känner till är att kontrollerna på 98 oktan är sämre än på 95 oktan, dvs. tankar du 95 oktan så får du också 95 oktan i tanken, men tankar du 98 oktan så kan oktanhalten skilja sig från pump till pump. Detta med anledning av den sämre kontrollen av oktanhakten i 98 oktan. Inte därmed sagt att 98 oktan skulle vara sämre, men det är större tolleransnivåer för den bränsletypen, lite "falsk" marknadsföring i mina ögon.

Mvh/ Niclas
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Kör på V-power.

Men kör inte så mycket så prisskillnaden är försumbar. Å andra sidan är kanske prestandaökningen oxå försumbar så ....

Men bilen känns i alla fall piggare och lite snålare på dropparna. Fast det är inget som jag kontrollerar på något sätt.

Är säkert en del placebo med i spelet, men om det bara var fusk, skulle inte nån statlig instans i Sverige rycka ut och tjoa om falsk marknadsföring osv?

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.