|
|
|
|---|---|
|
Får wtt konstigt durrande ljud från bakvagnen? när jag börjar närma mig en hastighet av 100 km, vad kan det vara? Ser att bakdäcken är slitna på ytterkant vad beror detta på? | |
|
Durrande ljud kan ibland vara ett hjullager. Låter det mer om du svänger svagt höger/vänster? När gjorde du en fyrhjulsinställning sist? |
|
|
Nej det är ingen skillnad om jag svänger eller kör rakt fram. Har inte gjort någon fyrhjulsunställning under de 5 år som jag ägt bilen |
|
|
Om de bara är slitna på ytterkant är det ju skumt. Fyrhjulsinställning är något man bör göra då och då anser jag. 2-3 år har det nog gått mellan mina inställningar. |
|
|
Hej igenoch tack för tipset navi. Det är bara ytterkanterna 3-4 cm in på slitbanan som är onormalt mycket slitna Kan det durrande ljudet bero på det? |
|
|
Om de är extremt slitna så kanske det kan ge något liknande ifrån sig. Men jag är inte säker på det. |
|
|
Huvudmisstänkt: Vänster hjullager bak. Jag föreslår att du hissar upp bakvagnen och känner efter. Ta ett ordentligt tag med bägge händer och försök att vicka hjulet fram och tillbaka. Om det glappar det minsta, så har du nog hittat problemet. (oftast är det lagren på vänster sida som går först) Jag och brorsan åkte en 100-mila tur i hans 525:a, och vi fick samma symptom som du beskriver. Brummandet var knappt hörbart när vi startade, men klart irriterande när vi var framme. Oljudet var också i stort sett oberoende av om vi svängde, eller körde rakr fram. /FB |
|
| Återigen tack Om det är ett bakhjulslager är det något man fixar själv om man har lite av tummen mitt i handen | |
|
Jag & brorsan bytte det själva (vi var för fega för att åka tillbaka 100 mil med oljudet). Det är inte helt trivialt om man inte har 3-4 olika specialavdragare. 1. Lossa drivknuten. (vi lossade hela drivaxeln, eftersom den var så förb....t i vägen) 2. Lossa centrum-muttern (sitter hårt) och drag loss flänsen från hjulaxeln. 3. Pressa eller slå ut hjulaxeln ur lagret. Om man slår, så krävs det mycket kraft, men samtidigt försiktighet så att man inte skadar gängen. 4. Pressa eller slå ut lagret. Detta var det svåraste momentet. Lagret satt som om det var svetsat. För att montera det nya, gör i princip samma sak, fast tvärt om. 5. Pressa eller knacka in det nya lagret. Man måste vara noga med att det går in rakt i början och inte knacka så hårt att man deformerar kanten. OBS! Slå på ytterkanten, inte på den rörliga ringen i mitten. 6. Dra in hjulaxeln. Slå helst INTE in den, då riskerar man att deformera lagerbana och kulor. Om man inte har specialverktyg, så kan man använda centrum-muttern + några tillkapade strimlor av ett järnrör som distanser. 7. Trä på flänsen och dra fast centrum-muttern. (man bör köpa en ny låsbricka, eftersom man antagligen måste demolera den gamla för att få loss den) 8. Skruva fast drivaxeln. 9. Intag en stor kall öl för att varva ned nerverna. Vid det här laget är man förmodligen trött, skitig, svettig och förbannad. /FB |
|
|
Sorry, glömde en pkt 4.1 Drag loss den lagerbana som sitter kvar på drivaxeln när man pressat/slagit ut den. /FB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.