|
|
|
|---|---|
|
jag var och kollade på en 320 här om dan, och den var oerhört trött. min 318i -96 hade säkert dragit den! till frågan då; är 320 så slö eller var de bara en väldigt trött 320? funderar på att byta till en 320 men om dom är så slöa så känns de rätt meningslöst. för övrigt vad annars att tänka när de gäller 320 e46 00-02? svagheter osv? | |
|
Jag har haft två 320iT. Svårt att bedömma vad du menar med slö. Man jag tycker det var hyffsat bra drag. Det är ju ingen raket direkt, men en 318 e36 borde den ta trots att E46:an väger lite mer. Rost på motorhuv och länkarmar bör du kolla innan köp. Är det en touring du tittat på så kolla fjädrarna bak. Finns en hel del att läsa om du söker på t.ex E46 och typfel. |
|
|
Min 320 -00 går helt OK. Ca 150 hästar och drar iväg när jag trycker till. Ingen racer direkt, men välbalanserad och pigg vid omkörningar. (Du kan om du vill kolla hur kraftöverföringen ser ut, 150 på pappret, är väldigt sällan 150 vid drivhjulen. OCH just ditt exemplar kan vara svagt. Visst, 320 -01 kom med ca 170 hästar, kanske just för att många tyckte att den gamla 320 var lite för klen. Å andra sidan är dagens 320 en 4 cylindrig bil med just 150 hästar. Annars är jag super nöjd med min 320 -00, e46. |
|
|
men om ni säger att era gick hyffsat så var de nog just den som var trött, för de hände nästan ingenting när man stämpla, men jag märker ju om de är nån skillnad ifall jag testar en till :)) men tack för infon iaf :) |
|
|
Tycker den räcker gott, beror givetvis på vad man jämför med. Körde en 2, 8 liters z3 coupe tidigare och jag är inte alls besviken på nuvarande i förhållande till "zätan". Visst, 320:n är inte överdrivet stark, men heller inte överdrivet slö - ett lagom alternativ helt enkelt. Sedan vet jag inte hur stor skillnad det är på 170 hk:an och 150 hk:an rent känslomässigt... Är 00:an på 4 eller 6 cylindrar..? "If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..?" |
|
|
Såg att den var på 6 cylindrar men att fartresurserna skillde sig rätt mkt... "If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..?" |
|
|
nä jag är inte ute efter "raket". bara en helt vanlig bil med iaf lite klös i. de är 6 cylindrar i båda |
|
|
min 318 är på gränsen, lite för lite att köra med, bara lite till så är jag nöjd. men 318 lever om så förbannat också, vid 3 000 varv skulle man kunna tro att bilen håller på rasa typ :O 6:or är väll tystare än 4:or? dessutom lite nyare |
|
|
min 318 är på gränsen, lite för lite att köra med, bara lite till så är jag nöjd. men 318 lever om så förbannat också, vid 3 000 varv skulle man kunna tro att bilen håller på rasa typ :O 6:or är väll tystare än 4:or? dessutom lite nyare |
|
|
Det skiljer natt och dag mellan olika exemplar är min erfarenhet! Kommer såväl ihåg när 328E46 kom och jag lånade en "helt" ny (200mil?) sådan på BMW Solna, den gick inte bra överhuvudtaget och jag var riktigt besviken. Tyckte att pappas gamla E28 520 nästan kändes snäppet rappare, den gick bra men vi vet ju att 328E46 sedan iallafall har 193hk och presterar 0-100km/h på 7.3sekunder (eller liknande). |
|
| Tänk på att komfort kan lura en när det gäller upplevd prestanda.Min 325 -91 känns som en raket jämnfört med min 528ia -97.Men på motorvägen går dom i princip jämnt med varandra. | |
|
point taken, min är ju ganska liten, och en 320T är ju betydligt större. så de kan ju ha med de att göra också, plus att jag kanske hade lite för höga förväntningar ;o |
|
|
Har haft en 320 -99 E46. Jag upplevde inte bilen som direkt slö, däremot väldig fin och kultiverad motorgång. Dock tycker jag karaktären på motorn är lite tråkig. Drar likvärdigt genom registret, ingen direkt spets någonstans. Jag gillar motorer som drar kraftfullt från botten, sedan runt 4500 varv ska det finnas en spets där motorn ryter till ännu mer och pressar fast föraren mot ryggstödet upp till 6500 varv, då nästa pinne petas i. Vilken BMW-motor skulle uppfylla dessa önskningar bäst? /L |
|
|
inte en 318 iaf ;P skulle ju kanske vara en m3a? ;O men allt för dyr bil! |
|
|
Leffo> två äldre ex är M50B25 utan Vanos, satt i e36 325 M91-92 och e34 525 M91-92. den har en ganska markant puckel vid starx över 4000rpm. lite nyare: M52B25 som satt i 323 M95-00 samt 523 M96-00, den tycker jag är en klart underskattad motor, mycket trevlig karaktär. pga att den har mindre vrid jämfört med M52B28 (328/528) så upplevs den som lite spetsigare i karaktären. sen så klart //M-sexorna, men då är vi uppe i lite mer kosing i driftkostnad. |
|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
Amokk: Nix, dagens 320 är på 170 hk... :) |
|
Har också hört att 323/523 är lite bortglömda och underskattade. Det brukar i sin tur påverka prisbilden positivt (för Köparen). En tidig lagom insliten manuell 523:a kanske skulle vara något för mig? Börjar bli dags att ersätta min 318 (38.000 mil och grymt risig, men väl fungerande) /L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.