AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.635

PDC problem E-39, hur löser man detta?

jo
15
jonkens
Z3 Coupe 2.8 -00
Jag får endast en hög pipande signal när jag lägger in backen. När jag kontrollerar i serviceboken så ska det indikera fel i systemet.

Nu till min fråga. Vilka vanliga fel brukar det vara? Är det något man kan åtgärda själv eller måste man lämna in den till en BMW återförsäljare? En sensor bak ska ha varit bytt enligt tidigare ägare.
na
630
navi
BMW325xi -06
Det brukar vara en sensor som är trasig.
Eftersom jag själv inte orkar hålla på att mäta med mera så åker jag in till en verkstad som kan mäta upp det och låter dem sedan byta ut den trasiga.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Slå på tändningen och lägg i backen.
Sedan kan du lägga örat mot sensorerna, de ska ge ifrån sej ett knäppande ljud om de är hela.
Sensorer kan du med fördel handle på e-Bay.de Betalade 25€/st + frakt
Ei
29
Eiwinrude
530 iA Touring -01 (E39)
525 iM -88 (E34)
Har du fått rätt på problemet?
Hur och isåfall vad kostade det.
Jag har precis samma fel.

Rille
ab
72
abbe83
740IA 99
520im-01
det kan vara fukt i sensorerna, tvättar man med högtryck så får man undvika att köra på med vatten, vänta till dom torkar innan du gör något e mitt råd
Dr
21
Dr_foppa
525 sedan -95
Har samma problenm jag med.
Jag med...
Det jag tror är felet på min är att tidigare ägare har lackat listerna samt givare i samma färg som bilen, så det är väl inte så lyckat att lacka givare?

Mvh Ubbe
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Vanligast är att en eller flera sensorer är sönder. Har bytt 4 st sedan jag köpte min bil (Januari 2005) och den 5:e är på väg. Man börjar tröttna rejält kan jag lova....... Undviker att spola direkt med högtryck men de går sönder ialla fall. Tog isär en trasig givare och jag lovar, den kapslingen var ordentlig och ingen fukt/smuts inuti kunnde jag finna. Tydligen skall det gå alldeles utmärkt att lackera dem i valfri kulör och många E39:or med lackade lister har även Pdc sensorerna lackade i samma färg. Varför dessa går sönder är för mig en gåta men det känns som om det nästan kan vara ngt fabrikationsfel. Kostnad för en sensor på Bmw är: 725 sek ink.moms, om den skall vara lackad i ngn färg så är den nog dyrare.

Är det ngn som kör ett annat bilmärke med baksensorer som har haft få problem med sina? Är Bmw:s sensorer av dålig kvalité.....

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Ei
29
Eiwinrude
530 iA Touring -01 (E39)
525 iM -88 (E34)
725:- st för omålade och 1.200:- för lackade, kollade idag.
Enl. BMW skulle de felindikera om man lackade själv?
Någon som vet om detta stämmer?
Hur tar man lättast av listen på kofångaren?
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Har hört/läst om ngn tråd på forumet, där man lackat pdc-sensorerna själva. Tydligen funkade det men sen har jag också hört att de skall krävas ngn speciell lack. Sant eller falskt, ingen aning. Jag har ialla fall olackade och de funkar bra om det inte vore för att de hela tiden skall gå sönder.

Eiwinrude: Om du tittar på listen så skall det finnas ngn skåra där man kan föra in en liten spårmejsel. Sedan är det bara att försiktigt "bända" lite så skall de lossa. I och för sig så har jag M-spoiler, vet inte om det skiljer på tillvägagångs sätt för de som har de långa listerna.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
ni
91
nicaon
525iM Touring -01
Du behöver inte ta bort listen, givaren lossas från insidan.

//Niklas
Ei
29
Eiwinrude
530 iA Touring -01 (E39)
525 iM -88 (E34)
Hej!

Jag funderade precis på hur man får av listen utan att skada den.
Menar Niklas att man kan ta ut den utan att ta av listen?
Min trasiga givare sitter på "hörnan" vänster bak. Dvs i den korta listen som går runt hörnan fram till bakskärmen.
ni
91
nicaon
525iM Touring -01
Det kan vara lite knepigt att komma åt men om du kan få upp bilen på en lyft är det enklare. Tryck på givaren utifrån med ena handen och pilla undan låsvingarna på insidan så lossnar den. Jag kommer inte ihåg exakt men jag tror det är extra trångt när man inte har M-paket.

//Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.