AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
826

Tipps för köp av 330 Ci - 03 ?

J.B
Någon som kan ge lite för och nackdelar med en 330 Ci -03a , något man bör uppmärksama eller tänka speciellt på , kört e39 tidigare men det skilljer väll lite på punkter man skall kika på , provat någon , men växel lådan känns trög , svårt med dragläget , är det litet spel på kopplingen eller ? .

Tacksam för lite synpunkter

J.B
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Vill börja med att säga... - bra val av BMW modell ;) . Jag upplever E46 330 som en perfekt kombination av prestadard och ekonomi.

Har inga speciella "330Ci punkter" som jag anser du behöver titta. Utan kolla på det "vanliga" så som korrekta mil, tidigare ägare, servicebok, mm. Är det import är dessa kontroller extra viktigt. Men tänk på att det kom en facelift på senare 03:or. Denna facelift gör ju en del på utseendet men även, som vanligt, en hel del osynliga förbättringar. Två grymt uppskattade exempel på en faceliftad coupé är den sexväxlade lådan och LED bakljusena! Angående kopplingen så är det svårt att uttala sig om det när man ej kört den. Men 330 har ingen speciell koppling vad jag vet så det ska kännas "normalt".

Tidiga E46 (runt 00) hade problem med rost på tex. dörrar och bagage. Men det ska vaar åtgärdat på de senare modellerna.

Lycka till / Jimmy
En helnöjd 330Ci -03 ägare ;)

Länk
J.B
Ok .
Ja modellen skiljer sig ju markant från e39-an , ser liten ut utifrån , men känndes förvånadsvärt stor då man satt i den .

Såg att det var en smartare konstruktion av tanklocket och dess hål mot för den rostskapande utformning e39an har !!!! ..

Den jag kikade på var en 6 växlad man ,,finns ju stepp eller vad heter dom tipptronic ?? , skulle vara kul att höra lite vad nån har att säga därimellan , föredrar ju manuell , men man skall inte vara avig hela livet *s* .

I övrigt känndes den helt Ok ,, vart ute och provat olika motor alternatid då jag vill ha lite ork och 3 Liters motorn drog gott , så där har jag gjort valet i motorstorlek i alla fall ..

Ser fram mot mer tipp ,,men det kanske inte finns något negativt eller något "bra att veta " ? .

Mvh Johan

J.B
na
630
navi
BMW325xi -06
Det finns bara de vanlig för och nackdelarna som alla har åsikter om gällande att köra automat eller inte. Steptronic är en väldigt bra automatlåda, men den s.k. manuella delen använder man inte mycket i praktiken.

Själv kör jag Steptronic för att jag är bekväm av mig och åker mycket i Stockholmsområdet, köer...... Då är den oöverträffad.

Skulle jag själv fundera på en Ci så skulle jag nog ha en automat om jag använde den mer som vardagsbil, men vore användningen mer glidare fina sommarkvällar så skulle jag nog vilja ha manuell.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.