AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.313

Effekt-tapp -- boxproblem?

Hej, har en kcr-box i min 120d -07. Två gånger den senaste månaden har jag känt att motorn plötsligt blivit helt kraftlös. Den drar inte alls som den brukar på låga varva och det går inte överhuvudtaget att komma över 2000 varv. I övrigt funkar allt som vanligt och det är inga varningsljus eller nåt sånt. Det har båda gångerna försvunnit genom att helt enkelt starta om motorn. Sen har den gått som vanligt.

Är det fel på boxen, behöver jag skruva ner inställninngen från 8 som den står på nu, eller är det fel på bilen?

--
/leinad
Sm
39
Smärgel
525d xDrive E61 -10
Du har boxen för högt påställd. Motorn går in i nödläge för att den inte kan förbränna allt bränsle som sprutas in. Dra ner lite grann och testa igen. Jag kör ett annat bilmärke och har haft samma fenomen med box.
120d
Jag har ingen box, men har haft (jag hoppas det är borta nu) samma problem som du bilen blir totalt kraftlös vid ca 2000rpm istället för att känna att turbon laddar på var det som att köra in i en vägg. Har nu fått ny programvara inlagd för en vecka sedan o än så länge går bilen....
Så du hade samma problem utan box alltså?
120d
Ja det verkar så, det hände ett par gånger under ett par veckors tid både med kall o varm motor vid olika situationer o när det hände fick man stänga av o starta om då var det oftast borta. Man kunde även känna att bilen ryckte ibland både obelastad o belastad.
Hej, har exakt samma. Det är altlså läge att höra med sin BMW-handlare om programvaruuppdatering?
120d
Ja min har iallafall funkat i en vecka nu.....
Testade att koppla ur boxen och nu har den gått som en klocka i en vecka. Undrar om det fortfarande inte är min box som strular. Ska testa och koppla in den men dra ner till 4.
120d
Tyvärr har min börjat rycka igen, men än så länge inget effekt tapp
Har kopplat ur boxen och kört utan i en vecka, men problemet finns kvar.
120d: Har du också en 177:a?
120d
Japp jag har en 177:a
Jag har fått ny programvara men bilen rycker fortfarande ibland, både vid belastning o utan. Häromdagen tyckte frugan dessutom tyvärr att bilen var trött absolut inte som förut då den var stendöd vid 2500rpm men den kändes trött på något vis sa hon.
pratade med BMW för någon dag sedan o dom kan inte ge någon förklaring.
Vi har precis samma problem alltså... min har nu detta problem vid 50% av alla starter :-(

Min BMW-verkstad sa att dom väntar in en ny programvaruuppdatering inom en vecka.

dk
23
dkz3
Bmw 320D -07
Bmw Z3 -97
Hej!

Jag undrar om det är den nya 177hk motorn som ni har som kommer att sättas i kommande 3 serien? Jag har idag en 320 -07 163hk med Promotechbox på 205hk. Men är i tagen att byta till en -08.
Om jag tolkar er så har BMW barnsjukdomar med nya motorn om det nu är den?

/ Danne
min z:a Länk
120d
Fick min uppdaterad 22/8 men som sagt den rycker fortfarande men inget "riktigt" effekt tapp.
Min har gått bättre nu några dagar. Ska vänta på den nya programvaran, blir det inte bättre får BMW byta ut del efter del tills de hittar problemet.

Svårt bara att säga vad det är som är fel... insprutningen, tändningen, batteriet?

--
/leinad
120d
Nja tändning finns inte på en diesel, batteriet har jag fått utbytt då bilen vart strömlös och fick bärgas då den endast var 3 veckor är förmodligen detta tråden "första brevet från BMW" handlar om.
Då hade i och för sig inte mina effekt problem o ryckningar startat.
Det blev garantibyte på hela turbon. Min verkstad visst inte exakt vad det var så de bytte halva motorn :)

Nu går den dock super. Faktiskt mycket bättre och jämnare än den någonsin gjort, vilket ju talar för att det var ett "originalfel" och inte ett boxproblem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.