|
|
|
|---|---|
| När jag vrider den från varmt till kallt då hör man ett ljud som påminner om en liten bastryck. När man öppnar motorhuven och lyssnar då hör man det ännu mer. Jag har hittat vad ljudet kommer ifrån. Det är en liten "grej" och så går det rör till den. Den sitter precis bredvid motorn till höger mot nära torpedväggen. Är det nåt relä eller vad är den som krånglar? | |
| Är den svart och formad som en cylinder? Det är med all säkerhet vattenpumpen som pumpar runt vattnet i värmepaketet som du pratar om. Den slås igång så fort värmen vrids på det minsta lilla. Sen finns det även en ventil som sitter under instrumentpanelen som öppnar så fort man vrider på minsta lilla värme. | |
| Ok..ok. Men ska det låta så? Eller ska man rengöra nåt? | |
| Jag vet inte. Jag har kopplat ur min ventil då den fastnade i stängt läge förra vintern vid -20 grader. Inte kul. Så nu är ventilen öppen hela tiden på min. Jag drog bara ur sladden till den. Obs! Ventilen, inte pumpen! Antagligen så får jag alltså lite värme hela tiden, men det är så lite så det inte märks. | |
| Den fastnade alltså i stängt läge och jag fick ta issär ventilen för att få upp den igen. Sedan kopplade jag bort den i förebyggande syfte:-) | |
rsarits |
Jag antar att det är samma konstruktion på E30 som på ex E34, då sitter det en eller två ventiler (ber. på om du har dubbla värmereglage eller ej) samt en cirkulationsmotor som ser till att värmepaketet får bra med vatten även när du står på tomgång. Motorn går hela tiden, ventilerna är öppna eller stängda beroende på hur värmereglaget är inställt i förhållande till kupetemperaturen. Ventilen är en magnetventil typ solenoid som stänger vattenflödet vid pålagd spänning (på en del modeller omvänt)och ett "klick" hörs. Hoppas ni blev lite klokare Micke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.