|
|
|
|---|---|
|
Inför köp av ny (beg) bil vill man ju gärna ha lite snyggare (läs: större) fälgar. Men skräckhistorier om att nya däck behövs efter bara 2000 mil avskräcker. Hur lång tid skulle ni säga att ett kvalitetsdäck (Michelin el motsv) håller om det är 16, 17, 18 reps 19 tum? Någon skillnad på SUV däck resp presonbilsdäck? Antar att det är många här med praktiska erfarenheter? | |
|
Tyvärr så har mina däck på drivhjulen slitits ner snabbt runt 1000 mil på min 328 och 525 och på coopern ser det mörkt ut också 500 mil och hälften kvar på framdäcken... + är att hjul paret som inte driver slits sakta tex framdäcken på 328 an gick 3400 mil och hade mer än hälften kvar när bilen såldes ink en bankörning. 17 tum Toyo proxes pirelli P Nero Bridgestone Potenza re050 fulda carat extremo samma visa på alla däcken. Potenza håller bäst utav dem däcken och kan rekomenders,tillägg är att jag inte burnat eller sladdat omkring med bilarna.... Mpower |
|
| En ren fråga, varför skulle däcken med drivning slitas snabbare om man inte håller på och burnar? | |
| De drivande däcken slipts snabbare av den enkla anledningen att de driver, man behöver alltså inte burna för att de ska slitas snabbare. | |
| Generellt kan man väl säga att lägre och bredare däck slits snabbare. Inte på grund av själva dimensionen kanske, men för att de oftast har mjukare gummi. Det finns låga och breda däck som har ganska bra slitstyrka. Prioriterar man det så köper man sådana och kör sedan med förhöjt lufttryck som ju alla säger att man ska. Att man har fått sämre grepp, känsla och komfort får man ta om det var livslängd på däcken man ville ha. | |
|
Nu hade jag ju inte tänkt sladda runt på bana med bilen,det hade inte familjen gillat, men tack för tipsen. Tittar en del på 5-serien med 18" och med högre lufttryck än rekommenderat låter det ju som att jag kommer att köra omkring rätt skakigt. Någon med lite mer "exakta" erfarenheter? |
|
|
Personligen är jag lite kluven. Jag gillar utseendet med stora (dock inte för stora) fälgar men samtidigt ogillar jag skarpt den sämre komforten. På min förra bil hade jag 18" med 235/40 i däckdimension och jag upplevde det som rejält stötigt. Dessutom upplevde jag att däcken slets betydligt snabbare än de 225/55-16 som jag kör på idag. Kanppt två sommarsäsonger så var däcken helt slut och det gällde alla märken jag hade (Bridgestone, Good Year och Toyo) Dessutom hade jag över tre kilo både fram och bak så att höja lufttrycket hjälper inte särskilt mycket. Tycker lite att förnuftet råda. I dagsläget hade jag inte köpt större fälgar eftersom jag tycker det ger mer nackdelar än fördelar. T.ex. komfort, högre slitage, totalkostnad o.s.v. Men valet är ditt och gillar man utseendet så är det svårt att låta bli ;) |
|
gretzky |
Om du köper ett premiumdäck och kör som folk tror jag inte du behöver vara speciellt orolig över slitaget. Det där med att höjt lufttryck ska förlänga ska man ta med en nypa salt, ok ett par hg xtra men inte en grotesk ökning som vissa föreslår det närmare förkortar livslängden än förlänger. Däremot så blir komforten sämre ju lägre profil du har på däcken (logiskt). Rent generellt så ska ett "standarddäck" hålla längre än ett lågprofildäck eftersom de inte går varma lika fort. Men alltför ofta vinner fåfängan ända, det är ju så mycket snyggare! dieseldoris |
| Jag bytte däck igår, det blev Bridgestone potenza, 225/45-R17 fram och 245/40-R17 bak. Jag köpte däcken på däckonline, men vår lokala däckhandlare bytte däcken på fälg åt mig. Jag frågade vilket lufttryck han hade då jag hämtade ut bilen, han sa att han hade tryckt i 3kg runt om och att dagens däck var gjorda för det. Men man får säkert olika rekommendationer beroende på vem man frågar. Jag funderar själv på att ta ur lite luft och ha runt 2,7-2,8 istället för att det inte ska vara lika stötigt. Men om den minskningen ökar komforten något återstår att se. | |
| Jag har Bridgestone Potenza 050 i dimensionen 235/45-17 och kör med 2,5 bar. Jag har provat med högre tryck och det ger sämre grepp och sämre komfort, men bilen känns subjektivt stadigare och responsivare med högre tryck. Tyvärr är ju det lite förledande om greppet blir sämre … | |
|
Tack för alla råd. Det jag främst funderar på är 18", alltså de som ingår i E61'ans M Sportpaket. Har inte kört bilen, men jag är rädd att det blir för skakigt med både hård fjädring och dessa däck. Visst är det snyggt, men det ska vara kul att åka för familjen också. Någon kommentar? |
|
|
Första tanken är väll att 18 tum på en E61:a inte förstör komforten mycket iaf med tanke på storleken på bilen ,ljudisolering ,chassi m.m där har nog audi lite att lära om man läser tester om deras sport pkt vs bmw s. Det är ju lite av en behovsfråga det där med Sport paket och större fälgar. Själv tycker jag den ser maffig ut med M-paket och hade med lätthet känt av ett och annat brunslock för att få m-paket sen består ju min familj av tjejen och 2 katter som ändå jammar(klagar) när jag är ute och kör med dem :-) Mpower |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.