AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.164

Sidokjolarna E46 hur demontera?

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Skulle vilja ta bort sidokjolarna. Ska sätta tillbaka dom sen, men tänker lämna iväg dom till lack i vinter.

Är det svårt? Antar att bilen måste upp en bit alt att man kör upp på en lyft. Sitter dom med skruvar eller bara med clips?

Niklas

Fransosen
na
630
navi
BMW325xi -06
Börjar tyvärr bli senil..... Jag har för mig att det var 2 skruvar på varje sidokjol, sedan var det bara att dra rakt ner så lossnade klipsen.
Kan det ha varit mer än 2 skruvar?....
Det var inte speciellt svårt i alla fall, och jag behövde inte lyfta bilen alls.
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
hej,..

kan berätta vad jag vet, på coupen så sitter sidokjolarna med först kanske 10st plastskruvar/clips som man får pilla isär och dra ut undertill först. Då kan man vicka på kjolarna men dom sitter fortfarande fast på yttersidan sett. Då så sitter dom fast med ytterligare ca 10-15 stycken plastklips som är instuckna i bilens plåt från sidan (vågrätt sett) Så det ända du kan göra är att dra ut kjolen, den kan sitta som bara den och clipsen kan/går sönder men det är bara att dra allt vad du orkar rakt ut, med var försiktig så inte kjolen viks eller så. Dom här plastclipsen är som spikar med en hulling längst ut så det kan vara bra att byta dom till nya när du ska trycka dit den igen. Plus att de kan va lite nojjigt att slå tillbaka kjolen sen om den är nylackerad (man måste alltså slå in clipsen sen igen när man ska montera tillbaka kjolen och det kan vara trögt som bara den att få in dom.)

Hoppas någon förstog något, det är ganska lätt gjort, bara att börja skruva...

Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Richard,

Jag förstod hur du menade och det är ungefär den beskrivning jag fått från BMW med. Fast din var bättre :-)

Dom däringa plastclipsen som sitter vågrätt in i plåten, går dom sönder lätt? Kan nästan tro det. Kanske lika bäst att köpa helt nya uppsättningar clips direkt.

Och låta lacken torka ordentligt. Jag tänkte ha det som en vintersyssla, när bilen är avställd att lacka till dom.

Niklas

Fransosen
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
När jag gjorde detta på min så gick nog en del clips sönder, så köp hem lite i reserv från BMW om jag minns rätt så var de billiga. Lycka till
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Länk

här kan ni se delarna, del på bild nummer 5 går i del på bild nummer två. Så det är väll oftast del på bild 2 som går sönder men den kostar bara några kronor styck så.

Annars så sitter delarna på bild 3 och 4 under kjolen.

Tänk också på att om du har originalkjolar och vill byta till t.ex M3 originalkjolar så måste du byta samtliga clips som håller i kjolen till nya clips som är gjorda för M3an. Jag vet inte hur det är med M-tech paketets kjolar men M3an har andra i alla fall. men det är bara att köpa så passar det.

Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Tack för alla tips och tankar kring detta!! :-D

Har ju M-paktetets kjolar som jag iofs tänkte behålla, bara lacka upp så att man slipper det nötta undertill.

Men är M3:ans kjolar mulligare än M-paketets så kanske det vore nice att byta kjolarna när man ändå är i farten.

Nån som har bilder så man kan se skillnaden?

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.