AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.260

Coupé eller Sedan?

Vad är det för skillnad mellan Coupé och Sedan [E36] förutom att en har 2 dörrar och den andra 4??
sitter man lägre på en coupé, eller?
skillnad????

325Ci
Sedan modellen ska gå fortare eftersom att den väger mindre har jag hört. Coupen e sportigare och ligger lite dyrare prismässigt..

Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
jag har för mig att det skiljer lite på utseendet där bak på bilen, rätta mig om jag har fel...

Mvh Johan
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag har också fått för mig att baken skiljer dem lite åt. Cupen har ett större "veck" på bakluckan. Sett från sidan så har dom ju ett "veck" ovanför baklysena.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Coupen har störrebaklysen/blinkers.

325ci. Lite kul när man läser inlägget. Sedanen är snabbare men coupen är sportigare :)
Coupén är tre cm lägre, en cm bredare och har tre centimeter kortare tak. Bakljusen är bredare, men lägre och blinkersen fram är större. Coupékarossen är mer vridstyv och har i standardutförande hårdare stötdämpare. Bakluckan har mer utdragen kant. Coupén har något lägre cw-värde vilket borde ge högre toppfart, men enligt instruktionsboken ska det vara samma acceleration och toppfart oavsett karossutförande.
De har också samma vikt. En 318is coupé väger 35kg mer än en 318i sedan, men det skiljer ju på en del prylar rent mekaniskt.
Fi
113
Fischer
M3 3,2 Coupé -99
Alpina B3 3.0 -95
Mäkinen har rätt=) Du kan de där du..

---> M POWER <---
Tack Mäkinen och alla andra...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Coupen saknar rutram på dörrarna vilket ganska ofta orsakar problem när rutan automatiskt ska gå upp och täta mot karossen.
Min kunskap kommer i det här fallet från Bilsport. De hade en artikel om E36 coupé när den kom i början av 1992.
Jag glömde förstås det viktigaste. Coupén är snyggare än sedanen...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Mäkinen,
Är du säker på att coupen är vridstyvare? Anledningen till att den väger mer är ju dess förstärkningar i chassit, vilket behövs eftersom den annars skulle vara väldigt mycket mjukare än sedanen.

Mvh
Anders S.
Ga
122
Gabbe006
318iS Coupe -94
Är det inte så att coupen har lägre totalhöjd oxå?
Läste det i instruktionsboken.
Eller beror det på att den har kortare fjädrar orginal?
Ga
122
Gabbe006
318iS Coupe -94
Om jag vart mer uppmärkasam skulle jag sätt att Mäkinen redan skrivit att den va lägre, men beror det på fjädrarna eller är själva karossen lägre?
Crusty
Hmmm.. coupén e vridstyvare? Nix..så vitt jag vet så e sedanen vristyvare tackvare att den har b-stolpe.
Racing versionerna av BMW bilar brukar vara sedan för att dom e just mer vridstyva!
(rätta mig om jag har fel!)

"The Blue BMW"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om coupén är mer vridstyv eller inte vet jag ej. Men att man använder fyradörrarsversinerna vid racing beror i de flesta fall att reglementet föreskriver att det skall vara just fyradörrarskarosser man utgår från i standardvagnsmästerskapen.

Mvh
Crusty
okej...jag hade fel! =0(
4-dörrars varianten brukar vara vridstyvare än 2-dörrars varianten. Det är så på E30 också.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sedanen är garanterat vridstyvare än coupen.
Crusty
då hade jag inte så fel iallafall!
Jag har inga siffror på det, men bilen har ju en b-stolpe så där finns ingen brist. Att man saknar rutramar i dörrarna påverkar inte vridstyvheten. Uppgiften kommer från Bilsport och härstammar antagligen från BMWs pressrelease. Jag tror dock att det är riktigt tack vare att takstolparna lutats in mot mitten vilket ger en vassare triangelform än det mer fyrkantiga sedantaket.

Det är taket som är lägre. Cw-värdet är 0,31 (vet inte med vilka hjul).

Hade man haft en ht-kaross av amerikanskt snitt utan B-stolpe så hade nog vridstyvheten försvunnit till viss del.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.