|
|
|
|---|---|
|
Har monterat en analog oljetrycksgivare på min M3 e30, startar bilen o då visar mätaren 6bar på tomgång!! Måste va Jätte högt! Första tanken är att givaren e kass, vad kan det annars va? | |
|
Några saker att fundera på: 1. Är det en bra eller "dålig" mätare (dyr/billig) du köpt? Dåliga mätare kan utan vidare visa ett par bar fel vid 6 bar! Tom min VDO-mätare visar så mycket fel efter 5-10 år och måste kalibreras om! 2. Vilket väder var det när du kollade och vilken olja kör du på. Kall och tjock olja kan säkert betyda det tryck som du skriver om på tomgång. Bla därför skall man inte varva en kall motor för mycket innan oljan blivit varm! 3. Om du höjer varvtalet till säg 2000-3000 hur högt blir trycket då? Går trycket uppåt 8-10 bar och över så har du säkert fel på reduceringsventilen i oljepumpen. På min 630 gick trycket över 10 bar vid 1500 rpm på vintern när reduceringsventilen var defekt. Vid över 12 bar trängde oljan förbi O-ringen i oljefilterbehållaren! Inte alls bra! 4. Vad ligger oljetrycket på när motorn är varm? Vid 30 grader ute och en "längre" snabb färd på motorvägen borde trycket på tomgång ligga över 0,5-1 bar. Är bara motorn "varmkörd" kan man räkna med ett tryck på 2-3 bar på tomgång! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.