AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
787

Stereon dog efter att jag sprayat 5-56 på kontakterna, hur ska jag göra nu?

Ug-Lee
Jag hade skrap ljud i mina högtalare ibland, som ändrade karaktär då jag körde på nått ojämnt. men bara om stereon var igång. så jag sprayade 5.56 på de båda kontakterna som sitter ovan på slutsteget, inte ner i steget bara i kontakterna. nu är stereon helt död. Har kollat säkringarna. vad kan detta bero på?

Råd nr1: Aldrig 5-56 nära elektronisk utrustning, duger på sin höjd att smörja gångjärn med... Många har fått erfara detta tyvärr, men i ditt fall tror jag inte du har orsakat extra problem. Jag skulle kolla upp kablagen ut till högtalarna och mäta upp dessa så du inte har någon överledning mot chassie pga avskavd isolering osv. Så gott som alla slutsteg jobbar i bryggkoppling och om det blir kontakt med bilens chassie så slår steget ifrån ( om skyddskretsarna är OK).
Alternativet om hela stereon är släckt är att kolla upp kablage och matningsspänning till denna och i sista hand felsöka inne i själva huvudenheten.

FP
Ug-Lee
Så, nu har jag orkat felsöka lite, på org steget, ( har inget annat) så finns det ett kontaktdon med en massa sladdar, Bla en grön/röd på den skall det ligga drivspäning, det gör det inte. Kopplar jag direkt från batteriet dit så funkar stereon. jag har kollat säkringarna, fram och bak samt bakom kassett däcket dvs tre st. Är det nån som vet om det sitter fler på min bil till stereon? Kand det varit drivspäningsfel som orsakade brumljudet från mina högtalare från början?
Bilen är en E38 utan navigator, den har profesional stereon

Ug-Lee
Så, nu har jag funnit felet.
Skruvade bort säkringshållaren i skuffen för att se kablarna, där fant jag den grön/röda kablen, dess placering var nr 21 framifrån sett, räknat även de tomma säkringsplatserna. enligt säkringsplaceringslistan så är det till Standluftung. nått med ventelation att göra, iaf är den säkringens amperetal 30. den var bränd, nu är den byttad och allt fungerar igen.
Konstigt att man tar drivspäningen från en säkring och sedan inte hänvisar till den. rena turen att man hittar sådana fel, eller kanske lite jävla anama.
Nu vet jag aif att det sitter 4 säkringar som kan få stereon att tystna.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.