|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
FRIFART. Fast är det då inte märkligt att många andra märkesforum klarar av att ha en OT-avdelning där nästan allt kan få diskuteras, eller avdelningar där andra bilmärken kan få diskuteras, utan att själva märkesforumet blir lidande i de nivåer du verkar olyckskorpskraxa om....? Många bilforum, även märkesforum, är ju träffpunkter för sina användare. Alltså att man inte bara kan diskutera sina märkesrenrasiga bilar, utan även har möjligheter att bara mingla med varandra och diskutera allt mellan himmel och jord, även andra bilmärken. Ta STCS SAAB:forum som exempel. Där är det väldigt trevlig stämning, väldigt mycket märkeskunnande med bla flera personer som jobbar på SAAB med t ex motorutveckling eller annat, och de märkesbunda forumavdelningarna ser ut ungefär som de gör här på AP. Det går helt enkelt inte att missta det för något annat än just ett SAAB märkesforum. Dessutom är modererandet på STCS mycket bra aktivt och lättförståeligt. Jag ser inte några stora problem med AP som det är nu, men kan heller inte se några problem med att ha en lite friare avdelning för div. diskussioner utanför just BMW. T ex. kanske det hade varit trevligt om du och jag kom på att vi hade nåt annat intresse gemensamt, kanske fiske eller modellflyg, och då kunne surra lite med varandra om det här på AP utan att tvingas hoppa till andra forum och leta reda på varandra där. Att säga som du, att det bara skulle bli skit med en friare forumsdel, är ju som att säga att AP:s användare, alltså BMW-folk, inte är kapabla att hantera det som användare på andra märkesforum utan problem klarar att hantera. Men så illa kan det väl inte vara, att BMW-folk är annorlunda än annat folk.....? :-) Dr Tinnitus, åter på AP efter 1 års ofrivillig "exil"... |
|
|
Nu är det ju så att det inte enbart är andra bilmärken det pratas, om. Det ställs tex frågor av typen "vad jobbar ni med" frågor av denna slag kommer alltid att skrivas och utan ett separat forum så får vi ingen sållning av dessa, dom kommer dvs hamna i "5 serien" "3 serien" etc. Tror inte det är någon som söker sig hit för att skriva en sådan fråga, utan skriver medans man är här, därför är det bra med ett generellt forum eller off topic kalla det vad du vill... |
|
|
Limpur ___________________________________________ Behåll märkesinriktningen. Som så många tidigare sagt så letar jag mig till andra forum om jag vill läsa om andra bilmärken. Tror det blir svårt att få behålla expertisen här på forumet om det blir ett blandforum. _____________________________________________________ Blandforum? Vad är det? Zatzy är väl det enda jag kan tycka är ett blandforum, om det är det du menar? Men ingen har väl önskat att AP ska bli som Zatzy? Titta istället på FMCS (Ford-forumet) STCS (SAAB-forum) TPC (Volvo-forum) så ser du att de fortfarande är väldigt märkesinriktade där det i nästan alla forumdelar är diskussioner märket i fråga, och inte mer gafflande där om andra bilmärken än det är här på AP. Ja för det mesta faktiskt mindre, då det här på AP är klart mest med VS-trådar där folk (även BMW-folk) frågar om hur BMW står sig mot andra märken och modeller. Dessa andra märkesforum har däremot någon form av OT-avdelning vilket ofta är en mycket trevlig och levande träffpunkt för användarna där det mesta även utanför själva märkesdiskussionerna få diskuteras. Ändå är det alltså inga problem att hålla det som ett klart märkesinriktat forum, och inte har expertisen minskat heller utan är mycket stor och bred. Dr Tinnitus, åter på AP efter 1 års ofrivillig "exil"... |
|
|
Det blir inte mindre märkesspecifikt bara för att man skapar ett nytt forum och får bättre sortering på inlägg. Inläggen finns ju redan där dom ligger bara i fel forum! Att skapa en offtopic avdelning höjer kvaliten på autopower, det blir lättare att hålla bmw relaterade inlägg på ett ställe, så är det inte nu. |
|
|
Märkliga svar! "behåll BMW-forumet rent!, etc...." Hållå! fattar ni dåligt! Som ett flertal har gjort inlägg om : det handlar om 1 - EN, offtopic tråd, INTE en infektion i varje tråd, Alla bilforum fixar detta utom AP - svagt!!!! Jag har hållit på med bilar i 30 år och det här är fan i mig bland det barnsligaste forumet jag sett,moderatorerna kan ju knappast vara myndiga, speciellt med tanke på vad dem bannar. Ni vet inte vad ni missar med denna inställning. Jag har själv lärt mig av alla religioner, och rejsat 2 grabbar!!!!! Ggp |
|
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Vill inte släppa in andra bilmärken på denna sida , det tar bort det speciella med autopower enligt mig. MEN.. jag ser gärna en off-topic sektion som tidigare påpekats där man kan prata skit om andra saker och dela med sig av något som inte har med bilar att göra överhuvudtaget, höja stämmningen samt göra det möjligt för ett mer personligt möte mellan användare , knyta kontakter etc . Men..säger det igen , håll andra bilmärken utanför. |
|
|
Purple* Då kan man ju undra, vad fasen drar dej hit då? I ditt fall skulle jag hålla mej så långt borta jag kan med den inställning du har till AP. "Vad har dina 30 år med bilar o rejsat med 2 grabbar" med saken att göra.. Tycker du att AP är ett bransligt forum så lär nog inte DU kunna göra det vuxnare, inte med den attityden.."Moderatorerna knappt myndiga" Ja..nu är det nog Du själv som ger det intrycket. AP åt BMW-Folket tack ///Forry |
|
|
Jag har fått en hel del inlägg / trådar raderade pga att de brutit mot forumreglerna. I efterhand inser jag att minst hälften var befogat. Dvs moderatorerna gör ett bra jobb. Det är ju bland annat detta forumets form, enkelhet renhet som gör att det är så trevligt att läsa om man jämför med andra forum. Däremot så tycker jag inställningen till BMWs styvsyskon är lite vär dålig. Ville fråga om en detalj på rover 75 som säkert är snarlik på e46 men fick nobben. Mini Rover, Range Rover osv och andra bilar med BMW drivkälla borde kanske få diskuteras i någon liten undanskymd forumdel för hädare?!? BMW MC? Ingen som känner ett behov att prata om motorcyklarna? -Phil |
|
|
Jag har läst forumet i princip dagligen sedan starten 2001 och skrivit sedan 2002 och jag motsätter mig en forumavdelning för andra märken än BMW. Tyvärr har nivån på forumet sänkts de senaste åren, och jag tror de kommer fortsätta i snabbare takt när även andra bilmärken blandas in. Märkesinriktningen har ju varit de speciella med autopower, och de vore synd om de tas bort. Repotagen om andra märken på Frankfurtsalogen är de säkert inget fel på, men de intresserar mig inte ett skvatt. Jag loggar in på autopower för att läsa om BMW och inget annat, behöver jag information om nått annat märke finns de andra sidor som tillhandahåller de å ett bättre sätt. BMW CS #5139 |
|
|
J.L Nu har jag ju redan förklarat hur jag tänker i denn a fråga ang. AP, men jag vill ändå fråga dig J.L Hur tycker du att andra forum klarar att behålla sin märkesidentitet, och samtidigt tillåta mer allmänna diskussioner och även då om och med andra bilmärken? Titta på STCS (SAAB turboklubben) som ett exempel. Har de ingen märkseidentitet bara för att det finns en enda forumdel där man kan blanda lite hur som med det man diskuterar, allt från hur man ordnar en bra böcklingbmaka till picknikkorgen till bilträffen, att Collin McRae förolyckats till att undra varför grannens förbenade AMG är så svår att komma om... Jag har hängt på STCS i många år, och de har minst lika mycket märkesanda och märkseidentitet som AP, men ändå är de lite friare och mindre lättstötta många gånger i diskussionerna. För mig finns det klara potentialer till förbättring av AP från vad det är idag, men därmed inte sagt att det är helt kass idag för detta funkar ju med, men kan kännas lite omodernt och begränsat i möjligheter på olika sätt. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
J.L Glömde en sak (och här därmed var vi inne på en av de stora bristerna på AP, nämligen att man inte ens kan redigera/editera sina inlägg om man glömt nåt eller skrivit fel) Kan du förklara varför inte AP's användare skulle kunna klara det som användarna på STCS klarar galant? Vilka skilnader på STCS användare och AP's är det som gör detta omöjligt? Jag tror personligen att de skulle klara det precis lika bra, och utan minsta skavank i märkesidentiteten även om det tillkom en friare forumdel där man kunde få diskutera eller fråga om i princip vad som helst. Jag tror istället att det skulle bli ett lyft för forumet på flera sätt. För att man just kunde fråga och diskutera om annat som kan vara intressant eller som ökar gemenskap och kanske knyter nya band, och för att de andra nuvarande forumdelarna i mindre utsträckning får sådant insmuget så som det händer ganska ofta idag på olika sätt. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Jag håller med Dr Tinnitus till 100%! | |
|
Jag har varit medlem på det stora mercedes-forumet, som nänmts tidigare i tråden, i många år. Det är precis lika märkesinriktat som Autopower trots att det finns en off-topic-del. När man har varit aktiv på ett forum ett tag lär man känna de andra som är aktiva. Då tycker jag att det kan vara trevligt att kunna diskutera allt möjligt annat som inte har med Mercedes att göra. Om jag till exempel skulle välja mellan att köpa en ny 3-serie eller en ny A4 skulle jag fråga om tips och råd på merca-forumet. Skulle jag fråga här skulle svaren vara rätt givna. Det finns många användare här som kan otroligt mycket, inte bara vad gäller BMW utan andra märken och också helt andra saker. Jag har inte varit särskilt aktiv här länge, hittills gillar jag forumet. Det finns många som är trevliga och hjälpsamma. Däremot tycker jag, som så många andra, inte att censuren fungerar nå vidare bra. Med en off-topic-del skulle det problemet försvinna. Märkesinriktningen skulle garanterat inte försämras. Det finns det gott om andra forum som bevis på. Den stereotypa BMW-ägaren är ju en rätt dryg person som är övertygad om att BMW är det bästa bilmärket alla kategorier och tycker att han är lite finare än andra. En rätt tråkig bild måste jag säga. I mina ögon har man ett bilintresse om man kör BMW. Ibland kan jag tycka att Autopower förstärker fördomarna mot BMW-förare och det är väldigt synd eftersom de givetvis är helt felaktiga. (Oftast i alla fall :-) ) |
|
kilroy |
coffe_aberg* Bra och kloka synpunkter. Jag tror att en "balanserad" off topic sektion kan fungera bra. Det förutsätter iofs att moderatorerna är lite mer på tårna, det kanske är dags att Tommie ser över moderatorfunktionen en smula... Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
AP är kalas varje dag!Sen kommer förändringar att ske med tiden tex Pro användande ,youtube funktionen är 2 ändringar på mina 2 år här på AP. Om 3-5 år är det andra funktioner och uppdateringar gjorda. Eftersom jag själv kör Bmw kusinen MINI nu så vet jag att det inte är jobbigt på något sett att INTE få diskutera den här, MEN vissa enkla frågor tex hade jag velat kunna ställa på AP också pga kunskapen m.m som finns här likadant att få lägga ut bilder m.m i min egna profil tex. Ser en liten gnutta fördel av att öppna en allmän bilforum del. Mpower |
|
|
Vi träffades och diskuterade saken förra veckan och kom fram till att vi ska öppna en ny forumdel "Övriga bilmärken" för att se vad det leder till. Den ändringen kommer troligtvis denna vecka. Mvh Tommie, AutoPower.se |
|
|
Det jag saknar på AP är uppdelning av olika modeller t.ex 39 i en avdelning och e60 i en annan. Om man har problem med sin modell och söker info, så får man upp alla 5:serie modeller. Man måste sedan öppna varje insändare och sedan ibland lista ut vad är det för modell de beskriver. |
|
|
E60, du kan begränsa din sökning i 5 serieforumet till att bara gälla E39 t.ex. Länk Strålkastare and E39. Det förutsätter förvisso att både E39 och strålkastare anges i tråden, men det brukar det göra... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
kilroy |
"Vi träffades och diskuterade saken förra veckan och kom fram till att vi ska öppna en ny forumdel "Övriga bilmärken" för att se vad det leder till. Den ändringen kommer troligtvis denna vecka. Mvh Tommie, AutoPower.se" Bra initiativ, Tommie...!! Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.