|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Vill man köpa gott bröd, går man inte till slaktaren! ;o) Det faktum att denna hemsida är och har förblivit märkesspecifik är dess stora styrka, eftersom den då har en viss karaktär och inte blir allmänt ointressant urvattnad. Det är många bilentusiaster som har andra märken, som är avundsjuka på denna sida och hur bra den fungerar och ger BMW-ägare ett mervärde - det är oftast dessa andra bilentusiaster som vill "öppna upp" autopower, för att på så vis "rida med på en räkmacka". Nej! Behåll det BMW-unika med denna hemsida, det är det som är dess styrka! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
kilroy |
Jag instämmer med dom som vill behålla sidan märkesspecifik. Att man inte får diskutera andra bilmärken än BMW specifikt får väl betraktas som en sanning med modifikation, åtminstone om man tittar på innehållet i följande trådar... Länk Länk Länk Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Som det är nu, känns det som att vissa vs.-trådar är lite krystade. Frågeställarna känner BMW's modellprogram bra, men inte konkurrenternas. Då är det ju smidigt att ställa dom mot varandra i en tråd. Jag är för en lättnad i en specifik forumdel, till exempel Allmänt bil och trafik. Även om vissa här är väldigt insnöade, så finns det många bilintresserade med lite öppnare sinne här. Många äger även bilar av andra märken, eller har ägt eller kommer att äga. Det finns väldigt mycket kunskap här som kan tas till vara bättre än nu. Kunskap är lätt att bära och dela. |
|
|
Jag måste hålla med som många andra har sagt. Sidan skall vara märkesspecefik och om jag vill prata audi eller volvo så finns det forum för det. |
|
|
För att fylla på kilroys lista, direkt från hetaste 100 Länk Jobb: Länk Katt: Länk Djur: Länk Formel 1: Länk Länk Äger mer: Länk Nationaliteter: Länk Nickname: Länk Så nog är väl inställningen till diskuterbara ämnen ganska liberal redan idag... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Personligen så har jag full förståelse för att man vill ha ett rätt strikt märkesbundet forum, då det just är ett märkesforum. Så på det sättet är ju AP rätt bra som det är. Fast å andra sidan så skulle jag trots det inte direkt ha nåt emot en Offtopic-avdelning. För även om det är ett märkesforum för bil, och trots att det ändå redan nu är ganska liberalt med diskussioner om andra bilmärken. Så kunde det ändå vara rätt kul och trevligt om man kunde föra sådana diskussioner på en särskild forumdel. Men egentligen tycker jag att det verkar funka rätt bra som det är redan nu, och möjligen att folk kanske saknar möjligheter att direkt på AP kunna fråga nåt om frugans Daäijwååååå, det kan ju vara någon här som kan svara och lösa ett problem, än att man måste åbäka sig till ett annat forum. En annan sak är ju att det kan finnas mycket annat som man kan diskutera och som kan vara intressant, inte minst för att lära känna andra användare och kanske upptäcka att man har andra hobbys och intressen gemensamt. Detta har ju funkat hur bra som helst på en massa andra forum där de har en liknade möjlighet, ja även märkesforum, så visst skulle det kunna funka även här på AP. Men det är inte min sak att bestämma, och skulle jag få välja vad som skulle prioriteras så känns det ju klart viktigare att AP byter till ett modernare forum, där man kan lägga in bilder, kan redigera sina inlägg, och mycket mera. Kan andra klart mindre forum klara detta så borde det inte vara några problem för AP heller, om man bara ville. Men, jag vill absolut inte ha samma forumsnitt som de har t ex. i USA, där man kan ha avatarer hur stora som helst liksom signaturer med bilder hur många och stora som helst och en massa text hit och dit. Det är mest en massa signaturer och avatarer och nästan inget av inlägg att läsa, och det är fruktansvärt drygt helt enkelt. Dr Tinnitus, åter på AP efter 1 års ofrivillig "exil"... |
|
|
Att man inte vill släppa in andra märken har förståelse för då det annars lätt spårar ur Vill forumet att det endast skall vara bmw så måste forumet ge oss bmw i alla former. Och låta oss diskutera berömma och kritisera utan att inlägg tas bort pga åsikterna går isär. Det har hänt väldigt ofta den senaste tiden. Att jag loggar in läser ett inlägg kanske där ligger ett svar, några svarar, och det finns en del intressanta ilägg i tråden. När jag sedan får mail om att något skrivigt i tråden och en länk jag klickar på så möts jag av en sida att inlägget har raderats. Det är flera trådar som jag ej kunnat finna inlägg i som bryter mot några regler. Vad hände tex med tråden "Det är dags för oss att få en egen dieselavdelning" där skrev en hel del på loppet av en halvtimme, med väldigt konstruktiva och viktiga åsikter från forummedlemmarna varför vi behöver en egen avdelning för diesel. Detta är viktig information som ej får raderas enbart pga man inte delar åsikten med diverse forummedlemmar. Inlägg måste få liggga kvar folks måste få läsa även flera månader eller ett år tråden skrevs, det finns exempel på trådar där det helt plöstligt efter ett år skapas ett inlägg som löser ett problem. Detta är enbart en av trådarna som raderas och jag är inte den enda forummedlemmen som upptäkt detta. Jag hoppas inte att det är mdoeratorer som går in och raderar men det har hänt för mycket på den senaste tiden för att vara en tillfällighet, om det är en automatisk motor hos autopower som känner av vissa inlägg och raderar dom i tron om att dom bryter mot forumets regler kan jag ej heller svara på. Det jag känner är att många medlemmar läggger mycket tid och energi åt att verkligen skriva och skapa inlää med viktig information som väldigt ofta löser någons problem och dom måste få ligga kvar. Vänligen radera inte detta! ta det som konstruktiv kritik eller en varningssignal om att system inte är som det borde vara. Mvh Andy |
|
|
delorian - Ditt inlägg är ju ett praktexempel på inlägg som ska bort. Vad har ditt inlägg med ämnet att göra? Vari ligger den konstruktiva kritiken? "Ni måste tycka som jag"? Vilken bedömning du, jag eller nån annan användare gör har ingenting med den bedömning moderatorerna gör. Enligt användarvillkoren har vi allihop godkänt att vilket inlägg som helst kan tas bort av vilken anledning som helst. Och hur du kan skriva att inlägg med "viktig information" tas bort är för mig en gåta. Hur vet du vilka inlägg som tagits bort? Ingen tråd tas bort utan anledning. Vilken anledning det är spelar ingen roll. Gillar man inte läget kanske man ska söka sig nån annanstans? |
|
|
Den berör ämnet om att diskutera bmw. Kritiken är att information måste få ligga kvar i forumet. Hur jag vet att dom tas bort? läs mitt inlägg det står klart och tydligt jag har ju sett det själv eftersom jag skrivigt i trådar och bara några minuter senare har dom raderats, och i inäggen stod inget som bröt mot några etniska regler. Du skriver. "Gillar man inte läget kanske man ska söka sig nån annanstans? " Så jag får inte tycka och tänka om bmw utan jag skall bara läsa på forumet och hålla käften eller bara skriva när jag "gillar läget"? Är det en bra attityd mot forumet och dess medlemmar gilla "läget eller dra" O du inte gillar det jag skriver varför hänger du då här, du är välkommen att lämna forumet. Min poäng var att uppmärksamma att det har raderats en hel del inlägg på senaste tiden, om du ägnat lång tid åt att hjälpa något med ett problem skulle du då uppskatta att hela tråden raderades? Du behöver inte tycka om det jag skriver , men be mig inte gå härifrån enbart för att våra åsikter går isär. |
|
|
delorian - Jag får inte be dig gå, men DU ber ändå MIG gå? Logiken är skrämmande. Dina (eller mina) inlägg i den här tråden har inte för fem öre med trådens ämne att göra. Om du inte håller med om det förstår jag att du tycker att det är märkligt att inlägg och trådar försvinner, för då har du inte riktigt begripigt vad som är OK och inte att skriva. Du och jag och alla andra är här frivilligt. Ingen tvingar oss att vara här. Vi får vara här under förutsättning att vi följer de regler som finns, gör vi inte det får vi räkna med att få inlägg borttagna eller bli avstängda från forumet. Allt helt i sin ordning. Återigen är DIN eller MIN bedömning av inlägg som tas bort helt irrelevant, eftersom det inte är vi som bestämmer om det ska tas bort eller inte. Hur kan jag då ha åsikter om inläggen i denna tråd? Enkelt - de bryter mot forumreglerna. Slut för idag, tack för idag. |
|
|
Helt rätt Delorian! har sett AP nämnas i andra forum pga just det du beskriver, inlägg raderas kanske lite lättvindligt, jag gjorde nyss ett inlägg där jag frågade var min Lila M3:a cab tagit vägen och skrev att jag hade kvar Lotusen jag bytade till, samt utökat med en Merca SLK 55:a, trodde man kanske kunde få ett svar om var M3:an tagit vägen, kanske ngn som skulle ställa frågan om hur man upplever skillnaden avs M3/Lotus/SLK, men ack nej - raderat pga att det inte var BMW-relaterat!? Jag ser oxo att AP-medlemmarna delas i 2 läger i denna fråga om varför man inte får diskutera andra märken här - positivt, det är upp till er. Jag menar inte att ställa till något som retar upp folk utan vill bara ställa frågan. Tycker nog att vi har åsiktsfrihet och att om man inte är intresserad av ett inlägg så behöver man väl inte bry sig och heller inte be nån lämna ett forum. De flesta andra forum fixar ju faktiskt detta, + posta bilder i inlägg etc... vilket tas upp i denna tråd, jag kan inte se att det skulle bli stökigt, bara lite roligare och trevligare stämning. För visst jämför man märken i de flesta forum, och BMW tål verkligen att jämföras, en underbar och trevlig bil (har ju själv haft 3 st M3:or)!! Peace! Ggp |
|
|
Du vänder på allt jag säger, Jag förstår vad du menar du behöver inte idiotförklara mig, inlägget avikter från ämnet men om du läser högre upp så tas det upp trådar som aviker från ämnet hundar katter nickname. allmänt om bil och trafik . Så ibland blir man förundrad över att en del inlägg raderas, när dom tar upp just ämnet bmw, därför skrev jag också om att det kan kanske röra sig om ett systemfel ett filter som kanske går in och raderar. Du förstod inte min poäng jag skall vara mer tydlig nästa gång. I vilket forum skall jag skriva om jag har ett förbättringsförslag för autopower, som jag vill ha allmänna åsikter om, dvs andra medlemmar kan gå in och tycka till, eller skall jag bara låta det rinna ut i sanden? Därför röstar jag för en "off topic" avdelning. där man kan lägga trådar som typen "vad har folk för jobb", "vart är bmwbrudarna" och kanske även ett och annat inlägg om autopower, utan en off topic så kommer dessa trådar skapas i fel forum oavsett hur mycket tråden aviker från ämnet dvs mycket av inläggen som redan skrivs passar ej in i något av foumtrådarna, men ändå ligger dom där. Tack själv och godnatt. |
|
Conan999 |
Det börjar bli löjligt när alltfler trådar raderas här. Lite diskussion dör man inte av. Har man tur så lär man sej något nytt istället. Conan999 |
|
anledningen till att det ev raderas i denna tråd är attt inläggen inte handlar om huruvida annat än BMW ska diskuteras (vilket är trådens rubrik), utan mer och mer handlar om raderingens vara eller inte. Så håll er till ämnet så blir tråden kvar. Oooops, nu har jag själv skrivit utanför ämnet, så in på banan igen. Jag tycker som många andra att detta ska förbli ett forum för BMW. Själklart kan man diskutera huruvida en viss BMW är "bättre" en en viss Audi. Kanske iofs en Peugeot- eller Opel-ägare kan få hjälp, det sitter ju BMW-motorer i en del av deras bilar. Det finns som sagt andra forum för andra märken. Och varför skulle en Audiexpert söka sig hit för att se om det finns några Audifrågor han kan svara på?? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
kilroy |
Min uppfattning är att "delorian" har en poäng i sitt resonemang när det gäller stängda eller deletade trådar. Rent allmänt är stängda trådar som ligger kvar helt meningslöst...varför ligger dom kvar? Att deleta en tråd är ofta ett resultat av en dålig moderatorsfunktion. Enligt min uppfattning skall inte en enda tråd behöva deletas om moderatorerna sköter sitt jobb och går in och hyfsar debatten och plockar bort inlägg när det behövs. På så sätt kan en livfull och debattglad tråd leva vidare vilket ju måste vara syftet med forumet. Jag tror också att AP hade tjänat på att avdramatisera moderatorsfunktionen. Självklart skall samtliga medlemmar på AP få vara anonyma (om så önskas) när det gäller deras privata sfär och det gäller naturligtvis också AP´s moderatorer. Vad som känns en aning löjeväckande är den säkerhetsfilosofi som gäller moderatorernas nicknames på AP som faktiskt överstiger de säkerhetsnivåer som gäller för poliser i tjänst. Detta känns en aning absurt med tanke på att många av moderatorernas nicknames faktiskt är kända av många av AP´s medlemmar. AP är ett bra forum när det gäller idé, innehåll och forumuppbyggnad men enligt min uppfatttning finns det en klar förbättringspotential när det gäller moderatorsfunktionen och moderatorernas sätt att arbeta. Till att börja med vore det ju bra att moderatorerna känner till skillnaden mellan ett modererat och ett icke modererat forum där det uppenbarligen råder ett visst kunskapsmörker. Grundläggande kunskaper i PUL vore inte heller helt fel. Det här inlägget kommer säkert att raderas eftersom det dels är lite off topic och dels för att AP crew ogillar att moderatorsfunktionen diskuteras publikt. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Du kilroy..... Du vet nog inte hur rätt du har i det du skriver. Jag håller med helt och fullt för jag har personligen fått smaka på det du skriver vilket min signatur ger en hint om. AP är trots det ett trevligt och bra forum, men som du säger så finns det gott om förbättringspotential. Dr Tinnitus, åter på AP efter 1 års ofrivillig "exil"... |
|
|
Personligen kan jag ändå tänka mig en forumdel där andra märken kan diskuteras, då kanske alla "jämförandetrådar" mellan märken kan läggas dit istället som nu, i flera avdelningar. Sajten skule ju inte tappa sin märkesinriktning för det... |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Endast BMW relaterade diskutioner i detta forum tack! Vill jag fråga om något annat,vänder jag mig till dess egna forum...kanske Mercedes forumet,där de flesta "proffsen" finns och man diskuterar allt! =) MVH Patrik "Nygift!" |
|
Exakt, finns en anledning varför vi olika forum, att kombinera kan vara kul men inte så funktionellt i längden ifall någon/några avdelningar börjar ta över. Fast det är klart övergången från BMW-power till Auto-power var ett litet tapp :-) Jag anser att det är skadligt att prata andra märken mer än vad vi gör idag, vore hemskt att som BMW ägare inte hitta sitt eget forum om vi säger så och forumet skulle bli ungefär som COOP, dvs statligt då alla andra märken är välkommna, nej tack använd avsett forum för respektive bilmärket. För stor bredd ger sämre kunnande för just BMW, vilket behövs. |
|
| Behåll märkesinriktningen. Som så många tidigare sagt så letar jag mig till andra forum om jag vill läsa om andra bilmärken. Tror det blir svårt att få behålla expertisen här på forumet om det blir ett blandforum. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.