|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har lite problem med min 330-02 som känns lite trött vid fullgas acceleration och kommer inte riktigt upp i topphastighet, går riktigt trögt vid 220 och orkar med möda upp i 240km/h Den går fint på tomgång, inga ryck eller missar vid gaspådrag däremot upplever jag att den nästan drar hårdare vid 3/4 gas än fulltpådrag. I vissa lägen blir de även en sorts fördröjning offtast vid pådrag från lågafarter och med måttlig acceleration, bilen dör inte på nåttsätt utan reaktion uteblir helt för att sedan sätta fart (lite som en gummibandseffekt). Inspektiuon II gjortdes för ca 800mil sedan, inga fel hittades.... Vore mycket tacksam om nån hade någon ide om vad de kan vara.... | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Spontant låter det som en glappande kamaxelgivare, just att den är seg iväg från stillastående tyder på det. Dock borde det inte påverka toppfarten.... Är det givaren till insugskamaxeln så är bilen ibland extremt slö på låga varv, för att sedan dra iväg som vanligt på höga varv. Är dock lite osäker på vad kamaxelgivaren för avgaskamaxeln har för symtom. Fanns felet innan inspektionen? De borde se en trasig givare när de kollar felminnet. Annars har de flesta verkstäderna utrustning för att läsa felkoder numera, till en billigare peng. Mvh Johan |
|
Hej å tack för svaret... Ja felet där fanns redan, har haft in den på verkstad för att läsa felkoder ett par månader innan jag gjorde Inspektions II hos BMW, där hittade dom inget heller. Vad jag förstår byts inte bränslefilter vid denna service, pratade om detta med en kille på reservdelar, men han trodde inte de kunde ha nått med saken att göra, han menade att de var så sällan man gjorde filterbyte att dom inte ens hade dessa hemma i lager. Fårgan är om detta kan ha nått med saken att göra, har även lurat på LMM och provat koppla bort den, men märkte knappt nån skillnad, motorn gick möjligen lite råare, inte lika lent å fint men i övrigt ej märkbart. Kan de vara denna som spökar? |
|
|
Att du tycker bilen drar bättre på 3/4 gas än vid fullt är helt normalt. Detta beror på massa yttre omständigheter som temperatur lufttryck, luftfuktighet mm. Det är så att helt öppet spjäll inte alltid ger den optimala blandningen luft/bränsle. Därför kan bilen dra/acca bättre om man släpper av lite på gasen. Enda sättet att råda bot på det är att ett elektriskt styrt gasspjäll som regleras av en dator som hela tiden räknar ut den optimala vinkeln gentemot vilka signaler du ger med högerfoten. Alltså drive by wire, vilket jag inte tror våra 330's har. Rätta mig om jag har fel. Kamaxelgivare tror jag inte riktigt på då jag hade detta fel flera gånger på min Z3 2.8. När kam eller vevaxelgivarna glappar resulterar detta i kraftiga ryck, motorn dör alltså i någon millisekund. Efter ett ryck gick bilen lite sämre, men detta försvann om man stängde och startade motorn igen. Däremot märker jag att 3.0 motorn är mycket tunnare i bottenregistret, inte alls det grymma vrid och den direktrespons som 2.8 och 2.3 motorerna har vid låga varv. 3.0 behöver mycket varv för att vakna till och har en otrevlig dipp i effektkurvan vid 4000 varv. Jag funderar på att få min bil ommappad för att bli av med denna dipp. Annars är det en väldigt go motor. /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
|
330n har elektroniskt styrt gasspjäll. 2.3 liters? syftar du på 323an? den är på 2,5 liter. M54 320 är på 2.2 liter Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Även jag gissar på trasig kamaxelgivare med de symptomen du uppger. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag har haft fel på kamaxelgivaren och det blev inga kraftiga ryck. Däremot blev motorn svårstartad varm och därtill slö (om den hade startats varm, var den kall vid startögonblicket fungerade allt perfekt). Att 330i skulle vara tunnare i botten än 323 och 328 håller jag inte alls med om. Tvärtom är den starkare hela vägen från tomgång och upp till varvsstoppet, men övertaget är större på höga varv än på låga. Dippen vid 4000 rpm känner jag varken igen från min förra bil (330i E46) eller från min frus nuvarande bil (330 Ci E46). Frågan är om det kan bero på vilken version av motorns mjukvara som bilen har. |
|
|
Ja de kan nog vara en ide att börja vid givarna, verkar ju som de kan vara fel på dom utan att de ger nån felkod. Insugssidan är väl vanligast eller? Är de ens lönt att prova bränslefiltret, eller är de brara slöseri med tid och pengar? Angående LMM borde de inte märks rättt tydligt om man kopplar ur den? |
|
| Nja tycker inte att den känns direkt tunn, däremot mäker jag av en extra knuff vid 3500rpm ( moment topp?) men även vid stax undre 4500 rpm händre nått med både ljud och karaktär motorn, låter vassar och känns mycket livligare...sker de nån omställning av kamtiderna runt dessa vrav? | |
| Ja, vid 3500 rpm finns en liten puckel i momentkurvan. Och jag håller med om att motorns ljud förändras (till det bättre) kring 4500 rpm, men det faktiska draget blir ungefär detsamma. | |
|
Kan ju vara olika versioner på mjukvaran, tänkte be verkstaden kolla detta när den snart skall in på oljeservice. Jag tycker min 3.0 motor är klart tunnare allra längst ned i registret än 2.8an jag hade innan. Wendtan, jepp jag menar 2.5'an glömmer alltid att 323 har en 2.5 liters motor och det var ju trevligt att 330 har elektroniskt gasspjäll, då borde inte fenomenet att man tycker bilen sticker när man släpper lite på gasen uppkomma. När min 2.8 kludrade med givarna stod det i felkoderna att givare si och så lagt av men att felet inte föreligger för närvarande. Ett glapp med andra ord. Märkligt nog uppkom felen som allra värst alltid i samband med att det var mycket varmt ute. Kan ju vara så att XIIans givare lagt av för gott men skulle inte motorlampan lysa ilsket då och det borde ju absolut synas när verkstaden kollar felkoderna. Går bilen överhuvudtaget att köra?? Kan det där spjället i slutburken ha något med detta att göra, jag har inte riktigt fattat när den skall vara öppen resp. stängd. Borde ju vara öppet vid höga varv tycker man, min är stängd när motorn är av och stängd när bilen går på tomgång. Jag har inte lyckats kliva av i 100 knyck och kolla om den är öppen ännu. =) /Fredrik Trottoarkantshatare Min 330i Länk |
|
|
Jodå bilen går iövrigt bra, startar bra varm som kall, går lungt och fint på tommgång osv, förutom en sak... Om bilen är varm och man ska i väg från stillastående så händer de att den liksom dör nån tiodel för att sedan gå som vanligt, medf ett riktigt fint ryck som följd =). Detta sker endast om man möterupp koppling med gas, om man rullar i väg på tommgång och sedan ger gas är de inga problem. Vet att jag läst om en kille som hade liknande problem med en 530, men har inte hittat nån lösning på de.. Spjället i slutburken har jag också funderat på, har aldrig lyckats se de öppet med bilen igång, men sekunden efter man stänger av den så kan man klart höra hur de öppnar. Funderar på att koppla ur de och spärra sjället i öppet läge för att se vad som händer... |
|
|
För att öppna spjället så behöver du bara rycka vacum slangen på ovansidan. Plugga den så det inte åker in smuts sen bara. Personligen gissar jag på att du har trasig LMM eller gasspjäll, men det är bara en gissning som saknar grunder. Dock skulle jag kanske chansbyta kamaxelgivare om jag vore du då det är "billigt" och man gör det själv. /chni |
|
|
Hepp Min 330Ci -01 visar ett liknande beteende dock märker jag det först när bilen blivit varm men jag märke även att när den blivit varm blir den svår och fara iväg med och dör lätt ifall jag inte ger ordentligt med gas när jag möter up med kopplingen. Har bokat tid till den lokala BMW verkstaden för saknar tid och garage för att börja felsöka själv. PS verkar vara ett kanon forum detta Nybliven BMW ägare -- Beer is the path to the dark side. Beer leads to intoxication. Intoxication leads to hangover. Hangover leads to much suffering. Much beer I sense in you. |
|
|
Var och kollade hur avgas spjället gjorde på min bil, öppen med bilen avstängd öppen med bilen på. Får ta och kolla upp om detta ändras när systemet blivit varmt. -- Beer is the path to the dark side. Beer leads to intoxication. Intoxication leads to hangover. Hangover leads to much suffering. Much beer I sense in you. |
|
|
Hej! Lyfter en gammal tråd. Jag har precis samma symtom som du beskriver i första inlägget, hittade du någon lösning på problemet? Med vänlig hälsning, Henrik |
|
|
Hallå Henrik! Jag har egentligen inget svar till dig. Men har några tips. Min bil har gått dåligt ett längre dag....lite ryckig i accet, lätt få motorstopp, ibland stannade den bara etc etc. Fick råden byta vevhusventilationen. Den var inte helt färsk, så det gjorde nog inget, men hjälpte inte. Går att göra själv, iingen svår procedur i sig....bara satans trångt å bökigt. Men så kom min far på att han hade ett universalinstrument för att kolla felkoder med. Vi testade koppla in det å fick upp felkod P0344 och P369. Raderade dom, efter att sen åkte ett tag, kollade jag igen. Då hade jag bara felkod P0344. Det är kamaxelgivaren på insugsidan. Bytte den å nu får jag inte motorstopp längre. Den fel koden försvann. Dock är den lite ryckig i accet fortfarande. Lite hackig gång helt enkelt. Kollade med instrumentet igen å då hade jag felkod P0369 igen. Det är kamaxelgivaren på avgassidan. Så ska imorgon åka å köpa en ny sån med. Inget svårt allas att byta dom. Går på ca 1100kr/st... Så tipset jag har till dig är att antingen åka till en verkstad och be dom kolla felkoder eller att du köper en egen avläsare (U480 CAN-BUS OBD-II är det min far har) och kollar själv. |
|
|
Tack MHz! Bra tips. Jag har funderat på att skaffa en egen felkodsläsare, det får nog bli en sån. Rapportera gärna hur bilen reagerar när du har bytt givaren på avgassidan. Med vänlig hälsning, Henrik |
|
|
Så nu har jag även bytt kamaxelgivaren på avgassidan. Den sitter lite hårt å trångt till, å ett tips är att ha en lite spegel till hans, dels för att kunna se så smuts å så är borta, och för att kunna vrida den rätt mot skruvhålet. Tycker absolut att bilen svara bättre nu, går jämnare. Kanske att det känns som min drar mer bensin, men kör å andra sidan på en lite tjockare oljeviskositet. Å viktigast av allt...felkoden försvann. Ska nämnas att det var gott om olja i kontaktstycket till gamla givaren. Hur det trängt in vet jag inte, men felkälla är det säkerligen. Har förvisso bara åkt ca 3.5mil med den än, men tror det löste sig. Så tycker absolut du ska skaffa en felkodsläsare. Kan ju även vara bra att ha om polare har problem med sina bilar. Finns ju en uppsjö av varianter, där du kan till och med gå in å andra inställningar. Men vi har den ovan nämnda...funkar fint... Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.