|
|
|
|---|---|
|
Dags att köpa nya somardäck och går i valet och kvalet över vad jag skall välja. En förvirrande faktor är lastindex och att däck i en och samma dimension och hastighetsklassning (Y i mitt fall) finns i hyggligt olika lastindex; åtminstone från 97 (730 kg) till 103 (875 kg). Däck med högre lastindex har dessutom ofta tillägget 'XL' i beteckningen om det nu gör någon skillnad. Då undrar jag är det några för- eller nackdelar med att välja högre lastindex än vad som egentligen behövs? --- Bilblogg: Länk | |
|
Bra fråga....Tyvärr har jag väl inget svar där,men jag har för mig att mycket av lastindexen går efter dimensionerna...dvs desto större hjul/däck desto högre lastindex. XL däck är väl ofta på bilar med högre tjänstevikter,dvs "extraförstärkta däck" eller något i den stilen...SUV bilar t.ex. Jag har iaf 92 på mina gamla 225:or till M535:an...Beställt nu däck med 96 eller var det 97 i lastindex med dessutom XL som övrig beteckning,får väl se om det gör någon skillnad i egenskaperna...om det öht märks dvs. Jaja,inget bra svar med ändå :/ Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.