AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.525

M3 E36: Orolig tomgång när den är kall

På M3:an är tomgången orolig när den är kall. Låter som den misständer och dippar ner i varvtal. Om den står på tomgång tills den blir varm så helt plötsligt går den kanon när den väl kommit upp i arbetstemperatur. Den svarar på gas utan problem kall som varm.
Så fort bilen blir varm går den hur bra som helst på tomgång och genom hela registret. Åtminstone tillräckligt för att farsan skulle kasa fram och tillbaka i stolen och dessutom vilja ha den motorn i Mercan. ;-)

Lite funderingar som jag har haft är:
LMM - borde den inte då gå dåligt även varm?
Vattentempgivare är bytt utan skillnad
Lufttempgivare beställd men ej bytt ännu. Skulle kunna ha betydelse om den är kall eller varm?
Tomgångsmotor - jobbar den annorlunda om den är kall eller varm?
Styrenhet VANOS är bytt för ca. 2000 mil sedan.
Bränslefilter är bytt
Luftfilter är bytt
Tändstift är bytta
Tjuvluft i insuget är kollat med startgas.
Felkoder är ej kollade under mitt ägande.
Avgasvärden har varit rätt höga men de kollade jag förra veckan hos Bilprovningen och samtliga värden var inom gränserna.
Om den är chippad eller ej har jag inte kontrollerat ännu.

Jag har sökt på forumet men inte hittat riktigt den rätten pricken över i:et om man säger så.

M. Pedersen
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jag tycker också att min går ojämnt på låga varv, typ under 2000, när den är kall men när man har kört bara nån kilometer eller två så motorn inte är helt nystartad så går den kanon.

Min bil är ju en Z3M -99 så det är ju inte exakt samma motor som du har men den är ju ändå liknande.

Vore intressant att höra om du kommer på vad det kan vara!

På min bil är det inte så farligt, så jag orkar bry mig om det nåt särskilt men är det nåt lätt att fixa så skadar det ju inte ändå.

Och min bil sätter inte några som helst felkoder när man läser av den... avgasvärdena är perfekta.

/Magnus

Länk
Happiness isnt around the corner...
Happiness IS the corner!
Jag misstänker att där är ett annat chip i eftersom det känns som man kan varva över 7400 rpm. Jag skall plocka ut styrenheten och kolla.

Nån som har en aning om vad ett original chip kostar?

M. Pedersen
Har exakt samma problem som du!

Hade varit intressant och få ett svar på vad det kan vara!

MVH Sebastian
Nu har jag bytt lufttempsensorn i insuget samt termostaten. Innan termostatbytet kom den ej upp i arbetstemperatur pga kylningen från fartvinden. Efter bytet kommer den upp i temperatur enormt mycket snabbare.(5-10 min på tomgång eller efter körning någon kilometer) Den upplevs också som att den är mindre orolig på tomgången innan oljan är varm. Jag har fått för mig att när oljetemperaturen stiger över 50°C känns det som den går bättre. Oljetemperaturen går även den upp snabbare efter termostatbytet vilket har en logisk förklaring pga oljekylare.
Skall även kolla styrboxen om det är originalchip eller inte.

OT: Enligt BMW-återförsäljare finns ej originalchip att köpa eller rättare sagt enligt de så finns det inget löst chip. Antagligen pga att man ska köpa en komplett styrbox. Lustigt med tanke på hur många som säljer chip.

M. Pedersen
pg_ice
ett tips M
läs gästboken då och då :)
Ja jag vet. jag har läst det men jag ska kolla först. Pris?

M. Pedersen
ha
734
haack
X3 30d -18

fick du någon ordning på detta problem?

mvh

Nej, inte ännu. Jag väntar på en gasspjällspotentiometer. Återkommer efter bytet.

M. Pedersen
Jag har samma problem, vrider om nyckeln o den går som en påse potatis. Sen får han stå o leka med sig själv i nån minut så varvar den upp o sen lägger han sig normalt. helt sjukt =)
Mina tändstift e väl snart 1år gamla, köpte ett par brisk racing stift.
Skulle uppskatta om han som vet hur man fixar problemet skriver ut rätt så klart hur man fixar de ;)
vart hittar man lutftempsensorn samt termostaten som du bytte? Tänkte fan byta de ja med. bild hade inte skadat. har inte skruvat så mkt me min bil. den bara går o går!
Om du menar på bilen så sitter de här: Lufttempsensor
Länk
Termostat: Länk
Vattentempsensor: Länk
Du ser även artikelnr så du kan beställa hos BMW.

M. Pedersen
Tu
61
Tune
330 CI - 04
Hej,ang lufttempsensorn vad händer med bilen om den inte fungerar,alltså kan den gå ojämt ryckigt,eller vad ?

Mvh Tony.
Tu
61
Tune
330 CI - 04
Hej,ang lufttempsensorn vad händer med bilen om den inte fungerar,alltså kan den gå ojämt ryckigt,eller vad ?

Mvh Tony.
Ab
56
Abbemannen
M3 cab-01
520i-02
kan va en tändspole
hitta ingen sensor på min bil.. letade vid luftmängdmätare i det området. både under o på sidorna. Den lufttempsensorn e väl bara nån liten sak ikke sant?
M3-Macke: Om du skruvar bort gummibälgen nr 10 Länk så ser du att sensorn sticker upp inne i nr 1

M. Pedersen
får titta på de när ja kommer hem från riggen. thx
Nu är gasspjällspotentiometer bytt men det blev ingen skillnad. Jag ska plocka ned tomgångsmotorn och rengöra den och se om det blir skillnad. Det finns gott om tid nu i vinter ;-)

Jag tycker dock att det är konstigt att i början vid kallstart går den normalt och med en stabil tomgång för att sedan börja bluddra/gå ojämnt. När sedan oljetempen kommer upp mellan 50-60° C så går den över till att gå normalt igen. Jag har även märkt att ibland ligger tomgången på 1000-1200 rpm efter att man har kört och stannar vid t.ex en korsning eller liknande.

Idéer någon?

M. Pedersen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.