AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.177

Ventil tickande i E90-91 325-330 !

Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Jag börjar inlägget med en undran om jag verkligen är så gott som ensam om problemet?
Vi verkar vara tre st på forumet som har problemet med tickande och hög förbrukning vid ojämnt ventilspel? Ca 50 st har beskriviy samma problem på E90 post!
Till problemet och historien:
Jag har tidigare förklarat problemet i tidigare tråd men i korthet:
Ett tio tal besök hos BMW , bytta ventiler och lyftare.
Ett besked om att toppen skall bytas pga backventil för oljetillförsel i toppen saknas på vissa 325/330 ntillvekade 2006 !!!??
Lovat besked ifrån BMW under V 34 har uteblivit, enligt inlägg på E90 post verkar BMW känna till problemet och kommer med en modifierad topp, endast för dem som kan påvisa tickandet!
När denna kommer står skrivet i stjärnorna!

"Always a driving machine"
Länk
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Om ni vill läsa "lite" mer om problemet så finnes 410 svar på "sticky" tråden om detta på E90post!
Länk:
Länk

Länk
la
13
lanner
325 touring 06
318 cab E30 93
Hej

Skall in och byta topp nästa vecka, hos Autosalongen i Grästorp.
Så det verkar som Bmw har börjat med detta istället för vippor o dyl
Mvh

Peter
Fa
21
Fasting65
325i Touring -07
I morse lät bilen som en knackade diesel alt. som om bilen gick på bara 5 burkar. Lyckligtvis har jag nära till Bilcentralen i Segeltorp, så jag åkte dit och fick ut en mekaniker att lyssna. Han skrev upp regnumret och skulle kolla om min motor tillhör de feltillverkade. BMW byter isåfall toppen. Det saknas någon returkanal för olja, motorn suger tydligen luft ibland - därav ljudet. Jag kan ha missförstått hans beskrivning kanske...men det var min tolkning.

Konstigt dock att även min nya bil kan vara drabbad....Den är ju bara ett par månader gammal.

Ljudet är inspelat av en driftig flickvän, men tyvärr är det en hel del motorvägsbrus också. Ska se om hon orkar lägga upp det på nåt ställe...
Fa
21
Fasting65
325i Touring -07
Såhär lät bilen:
Länk
Fasting65:

Det hördes ganska tydligt låter som en gammalt tröskel verk fast metaliskt.

Ps. När jag klickade på länken fick jag först upp en annan film/ljud mera åt det 5+1 hållet.....
hb
5
hbynke
325ia -05
Lanner,

Jag mistänker samma problem med min bil som nu gått ca 5800 mil. Jag använder samma BMW verkstad som du. Vore tacksam om du kan meddela här på forumet hur det gått för dig efter att dom bytt toppen, och hur bra dom lyckades med att åtgärda problemet/ljudet för dig.

Undrar om det är samma med 525 och 530 ? Är ju samma motorer ? Någon som haft de problemet ?

BMW FOR LIFE
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Jepp nu äntligen snart är det dags att byta toppen!
Jag vet att det är 10 st i Stockholm som kommer byta eller har bytt topp!
Tycker att någon av dessa BMW ägare måste hittat hit till AutoPower, om så
så lägg in ett svar i denna tråd.
Återkommer i slutet av November då ny topp "gnidit" in i någon vecka!
Håller tummarna

Länk
Idag började min 325i ticka som ni beskriver och den är tillverkad 07/07 :(

Dock så försvann ljudet efter ett tag. Den är inom inkörningsmilen, har bara kört den ca 90 mil hitills. Tror jag väntar att springa in till BMW tills jag hör ljudet igen.

Jag vet inte om det är normalt första milen men drar era 325:or 1,4 liter milen blandat utan tung höger fot vid varje rödljus??
Här är en bild på pärlan ifrån hallen när jag hämta ut den.

Får fixa nån bättre sommarbild sen :)

Länk
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Om en en vecka skall hon skall in och få en efterlängtad "helrenovering (;-

Har haft en vecka med ett knackande som fått alla nära bilen att hoppa till och djur att slänga sig ner i diket!
I dag har hon varit snäll och god men jag väntar på nästa vredesmod, haha!

Ja vad skall man säga, att man är utålig och BMW frälst är klart men blir det inte fixat nu så är nog måttet nog rågat!

Sweviking jag ligger på 1.45 i stan, blandat 1.1, landsväg i jämn fart ca 0.9 i 120 km/tim och 0.8 i 90 km/tim!

Länk
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Jepp problemet borta!!!
Hon går nu som en dröm, en hel del bytta delar i hjärtat sen slutade hon hosta (:-

Länk
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Hej,
min lille 325a har två ggr knorrat vid kallstart med ett metalliskt tick som om den inte fick smörjning. Senast för tre veckor sedan. Bilen har gått 2000 mil nu. Jag har inte brytt mig om det så mkt. Klagar de vid inbytet så dödar jag dem. Hörs det inget är det ok, för dem.
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Lycka till fastEddie ! (:-
Om du behöver lite stöd i "snacket" med BMW eller önskar information kring problemet så jag eNoch annan erfarenhet att bistå med!
Men som sagt hon går som en dröööööööm nu!

Länk
Jag instämmer med Kenta. Jag hade också problem med min 325a och åkte till BMW-verkstaden och de kollade bilen och bokade tid direkt och veckan därpå lämnade jag in bilen. Hela toppen byttes och problemet är totalt borta.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Stod BMW för reparationskostnaderna? Tack o lov har man klarat sig hittills. :)

Beautiful Münich Woman
BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.