|
|
|
|---|---|
|
Har lackat med sprayfärg och fått apelsinskalseffekt (knottrigt). Ska jag spray mer färg eller slipa eller bara lägga på klarlacken direkt? Tacksam för tips | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
En sk "orange peel" beror på att du har lackat "för blött". Receptet för åtgärd är - slipa ned, spraya om i tunna tunna lager. Spraya bara en gång - vänta spraya om - vänta osv osv. Det vanligaste felet är just att man "blaskar" på färg vilket alltid ger orange peel effekt. Så! Bygg upp lacklagret med tunna tunna tunna skikt så ordnar det sig. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
| Jag trodde att det var tvärt om att jag lagt på för lite färg så att det därför blivit knottrigt. Får väl börja om från början :-( | |
| Nu ska vi skilja på "knottrighet" och "apelsinskalseffekt", det är inte alls samma sak!! Knottrighet orsakas av för tunna lager (färgen hinner liksom torka på ytan innan det flutit ihop), apelsinskalseffekten däremot beror på för tjocka färglager. | |
| Aha! Då förstår jag. Problemet jag har är alltså knottrighet. Hur gör jag då? På med klarlack för att få det slätt? | |
|
Slipa med fint vattenslippapper först. Sen lacka som ovan beskrivet så blir det bra. Niklas Fransosen |
|
| Tack för snabbt svar! Jag har 1200-papper. Borde väl funka? | |
|
Sorry Henrik att jag inte såg din följdfråga förrän nu. 1200-papper blir utmärkt! Lycka till, om du inte redan är klar. Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.