|
|
|
|---|---|
|
Bilen ifråga är en Bmw 525-01 som idagsläget rullat 17200 mil. Bilen har på sista tiden börjat hugga lite i kopplingen. Huggandet kommer när jag ska iväg från stillastående eller backa med släp eller husvagn. Det känns som att hela drivlinan börjar "hugga" lite när jag t,ex ska backa med ett lite tyngre släp, och man behöver slira på kopplingen lite mer än vanligt. Kopplingen fungerar förövrigt utmärkt och har inga tendenser att slira, även vid hård belastning! Kan tillägga att jag för ca 3 månader sedan avlägsnade den berömda CDV-ventilen, så det är inte den som är problemet! Kan det vara nåt skumt med koppligen, eller är det nån bussning nånstans i drivlinan som orsakar detta "huggande"? Några idèer? Mvh | |
|
Vad jag fick lära mig finns det tendenser till att kopplingen hugger när det kommer olja på den...Ex vid olje läckage vid vxl eller packbox vid motorn...Har vart med om det en gång dock ej en E39:a... |
|
|
Jag har inte sett till någon antydelse till oljeläckage under bilen. Torr och fin längs med hela drivlinan. Mvh |
|
| kolla hardyskivan (tro ja den hette) | |
| Är det inte rätt ovanligt att hardyskivan ger upp på en e39? Den är ju verken nått vidare motorstark eller hårt körd. Ingen mer som har några funderingar på vad det kan vara? | |
| har dock ingen aning, vet dock att de du skriver om problemet stämmer in på en kompis 320i å den har ju bara 150 hk så. men som sagt är bara en gissning | |
| veåtta bilen är inte direkt ny klart att hardyskivas slits, det är ju bara hissa upp bilen och kika. | |
|
Hade också det där huggandet på min ett tag och va in på BMW å frågade. Meken sade att det var visst vanligt och att det knappast var nån idé att byta koppling för det där kunde komma tillbaka efter ett par hundra mil bara. Vill minnas att han surra nåt om att kopplingsytorna lätt kunde bli ojämna varpå fenomenet uppstår. Dock tror jag inte det hugger fortfarande i min. Kanske nött till sig...? Diesel-Framtidens melodi / JK |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.