|
|
|
|---|---|
|
Hej Gäller en 530d -99 med steptronic automat. Har försökt att finna lite vägledning på mitt problem, men gått bet. Problemen började vid ett batteri-byte pga. startmotorn började gå långsammare. Efter montering av nytt batteri kvarstod dock problemet varvid jag försökte felsöka kablar och jordpunkter. Till slut kopplade jag ur batteriet, skruvade loss anslutningen till startmotorn, jordkabeln mellan motor och chassi samt flätan till startmotorn och gick över dessa med stålborste och 5-56 innan jag satte tillbaka dem igen. Efter denna manöver hände inget när jag vred om nyckeln till startläget. Tändning och instrumentering fungerade och inga felkoder eller larmlampor uppenbarade sig, men startmotorn klickade inte ens. Däremot kunde jag höra vad jag tror var bränslepumpen (förpump skulle jag tro) när jag vred nyckeln för startmotor-läget. Kopplade loss batteriet igen, gick igenom mina anslutningar samt om jag kunde hitta någon annan kabel eller givare som jag av misstag kommit åt (fick lossa en del för att komma åt), men hittade inget. Provade därefter koppla in batteriet igen, ändra växelläge till N, provade annan nyckel (trodde kanske att startspärren strulade). Mätte till slut om jag fick någon spänning till solenoiden när startnyckeln vreds om. Finns två små kablar och jag mätte båda (mot jord), men det gav inget utslag (spänning). Sedan hände något värre troligen, för displayen för växelväljaren visar nu bara ett S, oavsett vilken växel jag lagt i, och jag hör inte längre det jag trodde var förpumpen när jag vrider nyckeln till start. Så, någon som har en gissning, startspärren som bråkar, eller finns någon givare man kan kolla? (om någon orkar läsa detta långa inlägg....) | |
| Kolla +polen på batteriet, den är liksom 2-delad, du har en kabel som går till säkrings panelen alldeles intill, den 2:a kabeln går till startmotor och generator, den är pressad fast i +polen, du ser om du lossar det svarta plast-höljet runt poolen. Min hade släppt vilket resultera i att startmotorn inte gick, bara klicka, nån laddström från generatorn fick inte batteriet heller. | |
| Tack för tipset! Dock har jag inte ens klick i startmotor, den släpper ingen spänning till solenoiden. Jag har dock försökt undersöka anslutningen till +-polen och kunde inte hitta något som tyder på dålig kontakt, värt ett försk till. Men mitt stora problem kvarstår, varför visar växelväljar-displayen bara ett S, istället för P, D,N eller R? Det finns inget sådant läge i huvudtaget, i sport visar den ju SD och för manuellt har jag för mig ett M (eventuellt bara siffrorna för vilken växel). Det går ju bara att starta om växlen är i P eller N, men nu verkar inte bilen veta vilken växel som är i, eller betyder det bara S som i Stop? Finns det något generallås i immobilizern/startspärren som kan ha "löst ut", eller i bästa fall en givare som kan ge detta fel? | |
|
Ett fel fixat!!! Säkring NR 15, går till bl.a. motorstyrning, hade jag satt på fel plats. Tog nämligen bort en säkring i taget för att mäta att säkringarna verkligen var hela, men har på något sätt lyckas sätt denna fel. Nu visar växelväljaren rätt och förpumpen/elpumpen går när jag vrider nyckeln till startmotorläget. Enda problemet som kvarstår är nu vad som orsakar att startmotorn inte går.... |
|
|
Din startmotor/solenoid är nog mogen för renovering/byte. Mvh |
|
|
Om du inte mäter nån spänning på manövern till solenoiden i startläget så ligger felet tidigare, ev i startspärren (EWS). Har du kört nån diagnos på bilen? Det kan finnas vägledande info i felminnet. Dubbelkolla även anslutningarna på solenoiden, speciellt manöverkablarna från tändningslås osv, de grova kablarna är ju svårt att sätta fel. FP |
|
|
Om du inte mäter nån spänning på manövern till solenoiden i startläget så ligger felet tidigare, ev i startspärren (EWS). Har du kört nån diagnos på bilen? Det kan finnas vägledande info i felminnet. Dubbelkolla även anslutningarna på solenoiden, speciellt manöverkablarna från tändningslås osv, de grova kablarna är ju svårt att sätta fel. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.