AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.450

Motorn fortsätter varva ca 1sek efter släppt gaspedal

Har ett irriterande problem med min bil (e36 325 -93) nämligen att motorvarvet ligger kvar i ca 1sek innan det går ner efter att man släppt av på gasenpedalen. Har letat efter läckage vid/runt insug men utan resultat. Tips någon?
Ch
158
Chrille Flykt
M 3 -88
325iX Touring -90
om du har gaswire kolla så att inte den kärvar, typ smuts i höljet, konstig böj eller nåt sånt
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Tippar också på gaswiren testa att smörja upp den lite.
sp
24
speedbullet
M3 e36 s50b30-95
Gasvajern eller kopplingsvajern om du inte har en hydralisk koppling annars är det definitivt lammellerna som är slut =(
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Vad har kopplingen med detta att göra?
Sy
76
Sylwe
325im coupe-87
som response =)
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Håller nog med Wigge...=)
Inga problem med vajern, den löper som den ska. Fler idéer?
jag hade liknande problem och då var det bara golvmattan som va lös.. den la sig på gaspedalen så att gasen var intryckt en bit hela tiden... är någ inte samma problem som du har men ändå
STi
Har upplevt samma sak på nyare också. Upplevde det på en 520 från 01 som jag provkörde en gång
tornet
Min 320i gör likadant, håller varvet uppe i ca 0,5-1 sek efter man släpper gasen. Ska det inte vara så?
Vad är det för bra med det? Har samma på min bil
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
de är väl kanske nåt relä som ser till att den inte stänger av direkt för å få mjukare övegång när man vxlar å så vidare.. vet aldrig vad tyskarna får för sej ibland.. pröva annars å trycka i lite 5-56 eller liknande i höljet till vajern å kör debn fram å tillbax ett påar gånger, kolla även spjället...

the one and only.. BMW
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Har samma på min med...känns jobbigt mellan växlarna när det varvar onödigt mycket.
jo
87
jorgenp
M3 -02
328i Touring -95
Det ska vara så med den styrbox BMW använder till dessa modeller.

Riktigt irriterande, tycker jag.
Kan aldrig (vill inte) tro att det ska vara så, förstår inte vitsen med det. Drar man på på 1:an och växlar till 2:an straxt före varvstoppet varvar den ju själv nästan över. Eller om man bara ska gasa till lite kort, blir aldrig så kort utan motorn vill själv ligga kvar på varv.. Man hamnar i situationer där det nästan verkar som man kör bil för första gången, MYCKET irriterande.

Någon mer som vet som kan bekräfta att det inte är ett fel utan att det ska vara så?

Om det nu ska vara så, vad är det som gör att motorn ligger kvar i varv? Spjället är ju stängt så luft kommer det ju inte in något mer av, då finns det ju bara en sak kvar och det är att den fortfarande får bensin.

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
En till i skaran som har det på det viset. Men jag märker det mest på lite högre varv >3000 ungefär, under det så går den tillbaka i varv ganska snabbt. Cats säger det rätt bra hur det upplevs. Också intresserad på varför man har gjort så om det nu ska vara så...

///BMW - Was sonst!
NF
440
NFd
325im -87
Stängs gasspjället måste ju motorn sluta varva oberoende av hur
databoxen styr. Motorn kan ju inte gå på bara bensin.

Dom som har problemet med att motorn går någon sekund extra
när gasspjället är stängt måste ha någon luftläcka till insugsröret.

Jag gissar på, att tomgångsmotorn får någon konstig signal och
öppnar fullt eller kanske något med servo är inblandat.

Nisse
Ry
3
Rydson
320 Touring -01
Detta har jag upplevt på flertalet 3-serie (både E36 o E46), men bara sexor bensin.

Funktionen i motor- ECU är en "dashpot" imitation som syftar till att bättra körbarheten, dvs när man släpper gasen på ettan skall bilen inte känguruhoppa med motorbroms utan falla långsamt, rulla ut behagligt alltså.

Jag har märkt det även på helt nya BMW bilar, annars kunde man ju antagit att nån sensor till t.ex kopplingspedal var väck. men man har inte den funktionen helt enkelt - lite olikt BMW som annars är i framkant i det mesta

/Rydson (jobbat 4 år med motorstyrsystemsutvecking)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.