AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.390

Skum startmotor 328 -97

Visa användare
160
525t
Bmw M3 E46
XC60 D5
Hej

Har en 328 e36 -97 som börjar få skumma startmotor fel tycker jag...

När man ska starta så låter de som vanligt första varven på starten sedan så snurrar bara startmotorn rubt utan att de driver svänghjulet, låter som en elmotor som går runt utan belastning, släpper man sedan nyckeln så slår den i svänghjulet igen och stannar...

Detta börjar bli värre och värre, förr var de en gång då och då och nu är de mer eller mindre varje gång man ska starta, man får hå¨lla på 2-3 gånger för att få igång bilen...

Vad kan detta vara??? om de är Solenoiden så borde väl de bara klicka typ eller???

Hoppas på svar då jag måste få ordning på bilen...

Pär

su
174
super-dan
116i - 06
Hej,

Låter som glapp i solenoiden alt. fel på kugget som hakar i startkransen. Enklast är nog att ta bort den och åka in till en startmotor/generatorfirma för översyn.

Visa användare
160
525t
Bmw M3 E46
XC60 D5
Japp de är nog så...

Vewrkar så in i jobbigt att ta bort den bara.... verkar nästan omöjligt att komma åt skruvarna som håller den, ser bara en och de borde vara någon till....

Ett måste att ta bort insuget ?????

ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Har samma fel på min e34. Jag har haft lös startmotorn, men inte hittat något synbart fel. Jag tog dock och smörjde upp solenoiden innan jag skruvade fast den på nytt och till min förvåning var problemet borta. Nu har den börjat igen, men det kan hända att jag använde fel smörjmedel.

Det är nog nästan ett måste att ta bort insuget, ja!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det är bendixdrevet i startmotorn som är dåligt. Problemet blir bara värre och värre tills den inte drar runt motorn alls. Det kan vara svårt att testa en startmotor själv och hitta detta felet eftersom allt se ut att fungera bra när startmotorn är lös. Därför kan man ofta gå på en nit om man köper en startmotor på skroten. Åk till en startmotorverkstad så fixar dom problemet till en hyffsat billig penning.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
160
525t
Bmw M3 E46
XC60 D5
man tackar för alla tips...

börjar bli lite svårt att starta den nu och de känns inte bra då de känns som de sliter på både de ena och de andra så jag får väl ta mig io kragen och skruva i helgen.....

Tack alla....

so
28
soren_h
BMW 318 -97 E36 Touring
Hej

Jag har en E36 -97, 318 Touring. Samma fel med startmotorn, å det blev bara värre och värre. Efter en demontering, smörj å fix och återmontering utan bättring bytte ut min med en utbytes från Mekonomen, (1800kr ca) å sen dess har det funkat. Problemet var att komma åt den, den får plockas bort från undersidan och man bör vara två stycken. Dessutom fick diverse småsaker som oljesticksröret och friskluftsintaget demonteras men det gick. Hela beskrivnigen på de oilka arbetsmomenten finns i BMWs pirathandböcker, typ Haynes.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.