AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.291

Tappade all servoolja under bilen, muskelservot funkar dock

No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Då var det dags igen då, den här gången lade jag all servoolja i en fin pöl under bilen, det sprutade rakt ner ungefär rakt nedanför växelspaken. Kan väl tro att det är styrväxeln som sitter där. OM det är styrväxeln som läcker, är det värt att fixa då? Annars är den billig nu... Ska åla under senare idag och kolla närmare. Kan bilen ta skada av att köra utan olja? Den låter som om den skulle gå sönder iallafall, pumpen för ett fasligt liv. Vill helst inte lämna den i centrala malmö en helg... Har tyvärr bara trafikförsäkring.
ro
144
roindiesel
524tdA -84
524tda -85
524tda -86
524tda -86
kan vara en servoslang bytte en sån på en 750 88 en gång faaaan va trångt värre än på en riskokare! har för mig den slangen var svindyr på bmw åkte till en hydraul firma och fixade en passande för en spottstyver
ro
144
roindiesel
524tdA -84
524tda -85
524tda -86
524tda -86
bogsera istället annars för du försöka koppla förbi servon men det är ej separat servo rem på den eller?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kan vara ett rörtill nivåregleringensom pajat om det är inunder bilen. Samma olja som till styr och bromsservo.

/Mats J
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Ålade under i helgen och hittade felet, en hydraulslang hade lossnat i pressningen och det var fritt blås ut. Vet inte vad den är till? Den sitter i pumpen på vänstersidan och sedan går den bakåt vid oljetråget för att sedan svänga under motorn och ansluta till något som liknar ett bromsrör ungefär vid höger framhjul. Den består av två delar slang och tre delar rör, är väl en meter i total längd. Ser dyr ut!
Om den går till nivåregleringen bak, kan man då plugga den så det går att köra med bilen så jag får hem den och kan montera en ny slang. Eller kan man plugga den för evigt? En evighet är i detta fallet till november 2008 då den ska skrotas!
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag skulle försöka få på slangen igen och klämma med så grova slangklämmor du kan få tag på, och då måste du troligen ställa om nivåregleringen bak så att bilen inte behöver tryck för att höja bakänden (eller se till så det inte ligger något i skuffen som väger, plocka ur reservhjul mm), då borde trycket hålla sig så lågt att slangen inte hoppar av igen. Pluggar du utgången på pumpen tror jag att den sprängs.

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.