AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
810

Byta luftspjäll på instrumentpanelen

Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Jaha, då har man plötsligt gått och blivit e39-ägare då, min första.

Bilen är i ruskigt fint skick, men det finns förstås smärre trimningar att göra, grejor i kupén som behöver fixas till lite.

Bland annat har ramen kring luftspjället i mitten av instrumentbrädan spruckit, och jag tänkte byta ut det. Jag är lite skraj för att börja mixtra med sånt innan jag vet hur den sitter fast och hur man lättast avlägsnar den gamla - allt för att slippa att repa eller skada.

Nån som gjort detta eller vet med sig en tråd där detta diskuteras?

Det är alltså del nr 1 i länken nedan som jag är ute efter.

Länk
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
För att göra det helt rätt, så ska du först skruva bort panelen under handskfaket, och lossa dämparna och spännbanden till handskfacket. Då ska du få ner handskfacket tillräckligt för att kunna skruva bort panelen som sitter in emot friskluftsspjällen (när du fällt handskfacket).

Efter det så ska du kunna se en vajer som reglerar friskluftsspjället, den får du haka av.

Nu så får du skjuta in ngt tunnt under friskluftsspjället, för att haka ur låshakarna som sitter runt om friskluftsspjället.

Sen så får du försöka att pilla ut spjället och haka av vajern som även är fäst på baksidan.

Kanske lite luddig beskrivning, men förhoppningsvis till ngn hjälp.

MVH/Per
Ra
385
Rammstein
Snabbt svar, tack så mycket.

Okej, men handskfacket låter som till höger för mig. Går det alltså att komma åt mittspjället därifrån också?
Ra
385
Rammstein
Nu har operationen utförts och jag kan meddela alla intresserade att det var exakt som Xtr4 beskrev det. Fast jag gjorde det lite enklare för mig genom att helt enkelt ha sönder det gamla spjället och peta bort låshakarna framifrån. Det var ju ändå det som skulle bytas ut. Enklare ingrepp än man kan tro, kräver bara smala händer :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.