|
|
|
|---|---|
|
Börjar bli dags att byta Soppa ledningar då dom har börjat läcka på ett ställe precis vid högerbakaxel vid ett fäste. Har kollat lagabasen men hittar inga där samt behövar man verkligen byta ut hela kittet eller kan man klippa av den dåliga biten och skarva på en soppaslang? Samt har någon här haft likadant problem och kan ge en kostnads uppgift eller råd? | |
| Enklast är att plocka bort den rördelen som läcker och sedan ta med till t.ex. Autoexperten så gör dom en ny åt dig. Kostar inte mycket. | |
|
Så nu har jag löst mina problem och tänkte dela med mig lite till er andra som har dessa problem. Fel 1. Expansion slangen brusten läcker soppa när man tankar mer än 50liter. Lösning 1. Hissa upp bakaxeln med hjälp av en domkraft skruva loss inneskärmen som sitter med 6 skruvar (tror det var 6 iaf) ta loss den dåliga slangen/ledningen. Sätt på den nya i mittfall använde jag 8mm Bensinslang se till att ha minst 110cm slang fäst slangen med 2stycken slangklämmor. OBS se till att ni _INTE_ drar år för hårt i överdelen för där sitter det en plastnipple som man inte vill dra sönder :) Fel 2. Returledningen har gått av, Detta brukar inträffa precis vid bakaxeln där det sitter ett fäste. Ganska svårt fel att märka genom att bara titta in underbilen när den står still då det inte läcker vi stillestånd. Lösning 2. 8mm soppaslang i mittfall drog ja isär ledningen lite bara och satte på slangen med 2klämmor tog mig 5min DOCK e det GDS med hiss/oljegrop i stort sätt nödvändigt. Nu till det riktigt tråkiga, Bilverkstäder fy fan för vissa skojjare jag åkte runt till 5 stycken olika ställen och frågade om en prisuppgift och man kan lugnt säga att visa har ingen koll eller försöker blåsa en totalt, Priset variera mellan 1500 till 2500 BMW service verkstaden var såklart dyrast. Jag ifrågasatte dom hur dom kunde rättfärdiga 2500:- för ett jobb som max tar 50min. Svaret jag fick var "det tar flera timmar att laga samt att vi måste tillgodose matrial"...... Jag är ingen bilmekaniker men har inte tummen i arslet det tog mig ca 45min och 169:- i matrial. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.