|
|
|
|---|---|
|
Pappa ska importera en bil från tyskland men eftersom han inte har tid att åka ner själv så har han bett mig göra det. Så jag undrar hur det funkar då med ägarbyte och betalning och sedan reg. i sverige? Tack på förhand | |
|
Länk Min bil: Länk |
|
|
Hej, Jag har läst allt på den sidan men hittade inte svar på min fråga. Ska försöka vara lite mer tydlig, hur ska jag göra när jag åker till tyskland och ska hämta bilen till pappa.för att pappa ska stå som ägaren till bilen och inte jag.bilen ska köpas av en privatperson men jag ska titta på den först och sen betala ifall den är i det skick som har beskrivits? hoppas någon förstår vad jag menar :) |
|
|
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Att köpa bilen fungerar ju som i Sverige. Du tittar på bilen, är den i det skick du förväntar dig samtidigt som ni kommer överens om ett pris så betalar du den. Viktigt är att du får briefet (registreringshandlingar), annars kan du varken avregistrera bilen i Tyskland eller registrera in den i Sverige. Att avregistrera den i Tyskland är inte heller det speciellt svårt. Avregistrering sker hos zullassungstelle och exportskyltar köper du oftast hos en schilder-händler som brukar finnas i närhet till zulassungstelle. Du borde kunna avregistrera bilen i din pappas namn om du har med hans pass men enklast är om avregistreringen sker i ditt namn om du inte har din far med dig. Beställ tid hos SBP för inregistrering, ta med briefet, betala en sisådär 2000 kr. Vänta några dagar och sen får du reg.skyltar. /// Erik |
|
|
Åker du ner är det enklast att du köper exportskyltar och köper den i ditt namn. Glöm inte ta med ditt pass och pengarna i kontanter helst om du inte skall riskera problem på plats där nere. Ev banköverföring i förväg fungerar också bra om det är en betrodd bilhandlare du skall köpa av När du sedan kommer hem är det din pappa som beställer tid och registrerar in den i sitt namn Finns inget som på något sätt komplicerar det hela med att du köper den i ditt namn i Tyskland och det är en annan som registrerar in den i Sverige. Tvärt om blir det enklare där nere om du som är där köper och regustrerar den samt står som innehavare av exportförsäkringen under resan hem. Speciellt om det händer något på vägen eller om polisen stoppar dig och vill se att alla papper är i ordning Vill du köpa den i din pappas namn, registrera den och exportförsäkra den i hans namn i Tyskland måste du ha med hans pass i orginal samt en fullmakt på tyska som visar att du får registrera den i hans namn och köra hem den till Sverige |
|
|
Hej igen Ursäkta att jag skrev lite konstigt men jag tycker att ni har ändå förstått vad jag menade. Tack för all info nu vet jag hur jag ska göra. |
|
|
Blunder. Jag tog bil med släp och åkte HH-ferries direkt efter kl 24.00 och betalade 1470:- för 4 färjetransporter(helsingborg-helingör + rödby-puttgarden T.o.r) då måsta man ta sista färjan innan 24.00 igen( vi kom faktiskt 3 timmar försent för att biljetten skulle gälla men det stormade så pass att alla med släp fick vänta i tyskland innan sista bron där polisen dirigerade undan all tung trafik + släp).Sedan Kollade bilen,godkände,betalade,lastade och åkte hem igen. hemma hade jag sedan en tid tillbaka redan beställt regbes som för övrigt kostade 2170:- totalt. Sedan tillkommer skyltavgift med 120:- som betalas i samband med påställning/skattebetalning. Var bara noga med att få med briefet(inte bli lovad att detta skickas eller dyligt) och att bilen inte är modifierad då detta inte gillas av SBP. På detta vis slapp jag regga och försäkra bilen i tyskland vilket kann ta tid om man inte hittar direkt i området. Har man lite tur kanske du får köra bilen hem på deras skyltar och skicka dessa sedan. Mvh:Jonas Brinell |
|
|
När du väl är i Tyskland, köp bilen i ditt namn. När du sedan reggar bilen i Sverige kommer Bilprovningen fråga vem som ska stå på bilen varför du uppger din fars namn - lätt som en plätt! Så gjorde i var fall jag... "If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..?" |
|
|
Skall någon annan stå som ägare än den person som åker och regbesiktigar bilen i Sverige måste denna person ha med sig en fullmakt som ger honom behörighet att reistrera bilen i den nya ägarens namn. Och den måste vara underskriven i orginal och ingen kopia eller fax |
|
|
Jag hämtade vår bil i Tyskland men i Sverige skulle min fru (då "bara" sambo) stå som ägare till bilen. Vi gjorde enl. följande: Jag åkte till Tyskland och handlade bil. Fixade avreg. och exporthandlingar på lokalt Zulassungsstelle i mitt namn. Körde till Sverige. Två dagar efter hemkomst till Sverige hade jag tid för reg-bes på Bilprovningen. Jag hade med en fullmakt undertecknad av min fru. Den löd: FULLMAKT Härmed ges tillstånd till "traum" (personnummer XXXXXX-XXXX) att registreringsbesiktiga min bil, Volvo V70 med chassinummer XXXXXXXX och tyskt export-registreringsnummer PB-312 T. Signatur (frugans) Namn Efternamn, Personnummer (frugans) Jag hade också med mig hennes legitimation till Bilprovningen så att de kunde kontrollera hennes personnummer och signatur. Hoppas allt löser sig för dig! Lycka till! |
|
| Fullt riktigt Tallviking och traum! Man måste ha med sig en fullmakt för att detta skall fungera vid regbesiktningen. Jag hade själv med en, men den var tydligen inte skriven på ett korrekt sätt så det gick inte utan jag fick stå som ägare på den. | |
|
Det är ju möjligt att Blunders pappa själv kan regga bilen i SE, det var ju Tysklandsresan som han inte hade tid med. En regbes tar ju max en halvtimme. Men skulle inte så vara fallet så är ju förfaringssättet sådant som beskrivs ovan. Finns som sagt ingen anledningen att komplicera procedurerna i Tyskland med att regga på en icke närvarande person. ___ //Ulf |
|
|
Hej allihopa, tack för all hjälp med info.. bilen är nu köpt och reggad i sverige. jag gjorde som ni sa köpte den på mitt namn i tyskland och pappa reggade den själv.. han hade bara inte tid med själva resan.. Tack än en gång |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.