AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.020

Vinterdäck å nya fälg

Hej goda folk,

jag har en liten fråga ... ska köpa nya alufälgar å ha till vinterdäcken. Har hittat rätt snygga och bevarade m fälgar, men de är 17 tumm, 8.5 och 9 breda. Hur funkar det på vintern med så breda däck? Är det någon som kört med sådana? Några andra tips på vilken är bra kombination till vintern om man vill ha 17-tummare?
Är det fälgar till en 3-serie du är ute efter? Om du har hittat 17" M-sport fälgar borde de var 7.5 och 8.5 om de är avsedda för 3-serien.

Fälgbredden beror lite på om du tänkt ha 225/45 eller 205/50. Till 205/50 funkar 7 - 7.5 breda och till 225/45 funkar 7.5 - 8 breda. Jag har aldrig testa så breda vinterdäck själv men många andra här har det till sina bilar och det verkar funka bra för dem. Jag kan tänka mig att de bredare däcken är lite sämre i modd men annars borde det inte vara några större bekymmer. Det mesta hänger nog på vilket däck du köper.
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Hej!

Jag kör med orginal 17" M-sportfälgar med 205/50 fram och 225/45 bak, dubbade Hakka 4. Greppet är helt ok, men visst kan det bli lite simmigt i snö/slask osv.
Detta är min första BMW, så jag inte så mycket att jämföra med dock.

Funderade ett tag på dubbfritt (har haft det på mina tidigare bilar, icke BMW dock) men efter att lånat en polares 325:a -06 ett tag så tröttnade jag på allt slirande (trots antispinn) i och vid korsningar osv. Här i södra Dalarna med mer is och slask än snö greppar dubben bättre i "polerade" korsningar om du förstår vad jag menar.

Trevligt iaf med schyssta 17" hjul på vintern :)

Mvh, Johan
tackar för svar ...

jo det är min första bmw med så därför är jag lite osäker. iaf, det är dem här däcken jag funderar på: Länk

hade varit schysst med breda däck, jag är bara lite oroad för säkerhet då det är bakhjulsdrift + många hästar (en 330)

jag bor i skåne så det är lite mer slask än polerad snö här, men det blir en och annan resa till östergötland där det finns is, så det blir nog dubbdäck för min del

undrar bara om bredden skulle ställa till mer problem än nödvändigt
Jag kan inte svara på hur det funkar med att ha bredare däck bak än fram under vintern. Det går ju som sagt montera 225/45R17 på alla fälgar eller göra som JohanD75 och ha 205/50 fram och 225/45 bak. Jag tror inte det skulle vara så mycket farligare med denna uppsättning utan se till att välja bra dubbdäck typ Hakkapeliitta 5 runt om.

Vad har du för fälgar till sommardäcken? Är det original 17" med 225/45 runt om skulle du ju kunna skifta runt fälgarna annars och använda de du tittat på till sommardäcken. Annars hade jag nog kört på Hakkapeliitta 5 i 205/50 fram och 225/45 bak om jag nu valt dessa M-sport fälgar.
na
630
navi
BMW325xi -06
Själv har jag 225/45-17 runt om på vinterdäcken samt Original M-sport fälgar med 225/45-17 och 245/40-17 på sommardäcken. Jag skulle inte ha något emot något smalare vinterdäck, men det ser konstigt ut på mina fälgar.
Se upp med springan på M-sportfälgarna som är svår att hålla ren. Det samlas mycket smuts och salt där som sedan gör att fälgarna bubblar sig och blir fula (Korrosion)

Kompisen körde med samma dubbfria Dunlop däck som jag har och de är helt värdelösa på is. Han bytte till Gislaved Nordfrost senaste modell och det var som natt och dag! Dessutom är det de tystaste dubbdäck jag åkt på.
Går nästan inte att förstå att man åker på nya dubbdäck!
detta var mycket vettiga tips; tackar jättemycket ...

detta är felgar jag har sommardäcken på: Länk

det är kanske rätt som du säger navi; m3 fälgar kan va svårare att håla i ordning, så man kanske ska lägga vinterdäcken på mina gamla och sommardäcken på nya fälgar; dem som har kommit med bilen är iändå inte i det allra finaste skick ...

kan man fortfarande köpa gislaveds däck? har inte dem slagit igen sina dörrar för nåt år sen?
na
630
navi
BMW325xi -06
Jag tror att det är bra med fälgar som är lätta att hålla ren på vintern.
Har de väl börjat korrodera så blir det blästring och omlackning.....

Gislaveds däcktilverkning köptes väl av Continental och det tillverkas forfarande Gislaved Nordfrost däck t.ex. som är väldigt bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.