|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Jag upptäckte för några dagar sedan att jag har en liten lackdefekt på stolpen som går längst med framrutan på passagerarsidan. Var förbi på BMW och frågade om rostkyddsgarantin täcker detta men dom menade att den inte gör det eftersom det är ett litet stenskott som mest troligt orsakat det. Frågan är nu vad jag ska göra.. Det är inte stort men tillräckligt för att irritera mig som är på bra väg att bli putsbög. Ska jag låta det vara och bara täcka igen med lackstift? Eller är det värt att lackera om hela skiten (blir ju väldigt stor del som lackas om i så fall)? Finns det någon annan lösning? Vad tycker ni att jag ska göra?? Stort tack på förhand!!! //v Länk Länk | |
| Ingen som har några goda råd att ge mig? Tack på förhand! | |
|
eftersom du nämner att du är på väg att bli "putsbög" så måste du sett stenskottet för länge sedan under vintern med salt så går det visserligen fortare till skada men som bilden visar har detta pågått ett tag då rosten kryper under lacken, alltså nummer 1 varje gång du går över bilen kolla varje litet stenskott eller skada tag ett vasst föremål rensa rensa plåtrent tag ex.vis biltemas zinkspray och spruta ut litet på ett lock och sedan peta i med en liten pensel fyll några gånger då har du till en början ett rostskydd peta sedan i med bilens originalfärg allt detta innan det gått så långt som bilden visar. Nuvarande skada: antingen gör du som ovanstående men då får du skrapa ur så mycket där lacken rest sig som i strimmor runt skadan, det blir en stor grej att peta i, du kan stoppa händelseförloppet men det blir inte bra om du är pedant, då jag har lackerarbakgrund som grabb så skulle jag greja detta själv genom att slipa ner skadan och lacka om denna pelare, då jag förmodar den inte är så lång och bred torde du få ett proffsigt utförande med enkla medel men förutsätts att du "kan något" annars är det lätt att det blir ett kladdjobb, det här är den enda genvägen jag kan delge dig därför jag inledningsvis påpekade vikten av att alltid kolla och peta i skadan så fort du ser den, jag har en bruksbil -99:a och inte någon sådan skada du visar då jag petar i så fort jag ser, man får aldrig släppa det allra minsta, långt inlägg men jag ville delge mina kunskaper i hopp om att hjälpa dig mvh Uffe/bildock |
|
|
Tack för svaret. Jag har bara haft bilen i några veckor så jag har inte haft möjlighet att igenom bilen. Men självklart brukar jag hålla koll på stenskott och täcka igen dessa med lackstift. Jag ska fundera på hur jag ska göra med denna defekt. Jag har hållt på lite grann med lackning men enbart på amatör nivå.. Kanske man kollar upp vad det skulle kosta att lacka om stolpen.. |
|
|
javisst du kan höra eter vad det skulle kosta alternativt att köpa några sprayburkar med originalfärg du kanske tycker det låter torftigt med sprayfärg men har du hållit på som amatör så kan det räcka långt slipar du bara ner och mattar ytan och lägger på några gånger med klarlack efteråt mrd åtföljande polering kan det bli riktigt bra eftersom ytan är så liten, allt i förhållande vad en lackfirma tar mvh Uffe/bildock |
|
|
Låter bra. Målet är att ha det fixat innan vintern. Om någon kan rekommendera en bra lackerare i Umeå så skulle det uppskattas. //v |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
