AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.531

Risk med att använda annat än BMW orginal fälg

Med tanke på att vintern snart är här, så har jag börjat att söka efter lättmetallfälgar till en ny uppsättning vinterdäck. När jag pratatade med ÅF, så rekomenderade han BMW orginal. Detta inte enbart för att få sälja, utan också av den anledningen att BMW orginalfälg är tillverkad enbart för att passa BMW. Medan annan fälg kan passa fler fabrikat.

Är det någon på forumet som stödjer teorin om att orginalfälgen håller högre tillverkningskvaité än annat fälgfabrikat. Jag tänker även på att BMW:s framvagnar är känsliga, och det lätt uppstår vibrationer som fortplantar sig i ratten. M a o, är risken större för obalans och vibrationer med annan fälg än orginal.

NN/

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
BMW har bra orginal fälgar, bättre än de flesta eftermarknads iaf. Men om du köper BBS, OZ eller liknande kvalitetsfälgar så ska det inte vara några bekymmer. Är inte BBS BMWs fälgtillverkare? Förr var de iaf.

I och med BMWs ganska udda bultcirkel, 5x120, så finns det knappast många andra bilar som de passar på. Kan faktist inte komma på en enda annan bil med 5x120 och ca 20ET. Att jämföra med 5x114,3 eller 5x100 med ca 40ET som är mycket vanliga bultcirklar och ET på många bilar.

Om BBS tillverkar BMW orginalfälgar, så borde detta om något vara en garanti för kvalité.

Tllverkar inte BBS orginalfälgar till Porsche, också ?

NN/

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Amerikanska bilar (cheva eller om det är Craisler) som har 5X120.
Jag har svårt att tro att BMW originalfälgar håller bättre kvalitet än eftermarknadsfälgar av god kvalitet. Då menar jag märken som BBS, ATS, O.Z, Fondmetal m.fl. Dessa tillverkare gör nämligen många av biltillverkarnas "original" fälgar och varför skulle de ha sämre krav på sitt eget märke än när de tillverkar fälgar åt BMW, Audi, MB t.ex. Det är ju samma maskiner som används, både till gjutning, svarvning och röntgenkontroll.

Ser du bara till att eftermarknadsfälgen du köper verkligen är avsedd till den BMW modell du har så får du ju samma mått som BMW fälgen har.

Sen finns det ju väldigt mycket skräp ute på marknaden, du får vad du betalar för helt enkelt.
Personligen köper jag hellre begagnade fälgar av välkänt märke eller original BMW än nya tjingtjong fälgar hos Hederlige Harrys Gummi och Paralellimport HB.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tipset är helt klart att leta begagnade originalfälgar till E60. Andrahandsvärdet på fälgar och däck är dåligt så med lite tur och tålamod så kan man hitta begagnade i nästintill nyskick för bra mycket mindre pengar än vad BMW vill ha.

Det är riktigt som det skrivs att BMW's fälgar tillverkas av de stora fälgtillverkarna bl a BBS och givetivs är kvaliteten minst lika bra på ett par fälgar ur deras ordinarie sortiment men samtidigt så kostar dom ju lika mycket som BMW-original.

___
//Ulf
gretzky
Bmw original-fälgar jämfört med andra kända fabrikat av eftermarknadsfälgar tror jag inte du märker nån större skillnad på förutom möjligtvis priset. Enda bil jag vet utom Bmw som har 5/120 är nya VW T5 men då har den mindre navhål. Som nån trodde tidigare här att cheva har samma bultmönster stämmer nästan dom har 5/120,65 alltså inte 100% passform.
Tycker inte att du ska vara orolig för att köpa annan fälg än original, men du behöver ju inte gå på den absolut billigaste=)

dieseldoris
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.