AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.105

Fläkthastigheten regleras inte automatiskt

Da
13
Dany75
BMW 328iA Coupé -95
På min acc fungerar fläkten och kylan som det ska och jag kan ändra manuellt i alla lägen men när jag ska köra den i auto så regleras inte fläkthastigheten automatiskt utan står kvar på samma fart som jag ställt in manuellt, oavsett om det är 35 grader varmt i bilen. Spelar heller ingen roll om jag försöker höja eller sänka tempen, fläkten går fortfarande i samma fart. Har redan provat att löda om den känsliga lödningen till kondensatorn, dock utan någon skillnad.

Visa användare
196
mangkot
330d e93-07
min lever sitt egna lilla liv, man kan ändra fart även med auto på.
o auto ändrar kanske lite nån gång ibland.

någon som vet eller har liknande problem
Da
13
Dany75
BMW 328iA Coupé -95
Jag har fått tipset av BMW i Norrköping att byta "Final Stage Unit", dvs. det som ersätter fläktmotståndet på äldre bilar. Sitter monterat innanför kåpan vid högerbenet på förarplatsen. Har för mig att det sitter med att par små torx, men var försiktig om du nyligen haft fläkten igång för motståndet blir varm så in i h-vete vilket tydligen är helt normalt! När man fått ut motståndet som är ca 8 cm långt ser man att det har fullt med små "stavar" och jag tror att det är dessa som blir varma. Jag tror det finns en guide här på autopower som beskriver hur man byter fläktmotstånd på äldre bilar men det går att använda den guiden till nyare bilar också eftersom placeringen av Final Stage Unit är densamma som fläktmotståndet.
Har inte provat att byta mitt ännu men du får gärna berätta hur det gick om du ska byta!

Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Ja det låter inte helt omöjligt att det skulle vara de som är problemet. Har bytt de på min 328a men det var för att fläkten levde sitt eget liv. Har för mig att det kostade runt 700:-
Visa användare
196
mangkot
330d e93-07
vet ej om jag förstod dig rätt men jag kan ändra hastighet både i auto och man. när jag har fäckten på max i auto läge så färblir den oftast max även när önskad temp uppnåtts. då den borde sänka farten.
har /hade ni samma fel?
och är det någon som vet om man ska kunna ändra farten på fläckten när man har på AUTO.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.