AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
890

Vart ligger fläktmotståndet

ay
6
ayyeee
316i -96
jag har kollat på "gör det själv" om vart fläktmotståndet ska ligga hur man skall göra. Jag gjorde allt som behövdes men hitta inte riktigt självaste fläktmotståndet. Jag har en digital styrnehet och tänkte på att det kan vara felet. för självaste felet på min fläkt var att min digital enhet kom och gick så jag löda om den och det funkar nu utmärkt men problemet är att den lever sitt eget liv. den kan öka luften sen plötsligt sjunka. samt så blir det ingen skillnad för det "blåser" varken mer eller mindre. tänkte på att det kan vara fel på just fläktmotståndet.
några som har fler ideer?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Fläktmotstånd pos.2:Länk
Det är inte så att styrenheten har auto-läge som vid behov reglerar fläkthastigheten automatiskt?

AE
ay
6
ayyeee
316i -96
det tror jag inte, isf om jag skulle ha det hur vet jag det?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På min bil kan jag ändra fläkthastigheten med en +/- knapp. Väljer jag auto-läge trycker jag på en knapp märkt "AUTO". Då lever fläkten sitt eget liv och ställer fart efter behov för att så snabbt som möjligt värma eller kyla. Den är dock steglös och farten styrs av en transistor och inte ett motstånd.

AE
ay
6
ayyeee
316i -96
men då är d ena löst. för jag brukar ha på "Auto" läget då den rör av sig själv. men mitt största problem är att det kommer inte ngn luft. det gör ju det men när jag trycker på +/- så blir det ingen större skillnad. har du haft detta problem nångång? verkar rätt normalt bland e36 som har digital enhet. vet inte riktigt vad jag ska göra eller köpa eller fixa. har du ngn idee?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har inte haft något problem med det. I autoläge styrs ju även var luften skall blåsa aut. via olika spjäll t.ex på golvet eller via defrostermunstyckena. Kanske det som gör att man upplever att det blåser olika mycket mot om man justerar farten på fläkten själv. Ibland kan spjällmotorerna strula och kärva också.

AE
ay
6
ayyeee
316i -96
det e så mycket det kan vara på. men jag har fått höra att det är oftast på fläktmotståndet. men problemet är att jag inte vart fläktmotståndet ligger. jag kollade på "Gör det själv" och där står det men med min bil så stämmer det inte riktigt. har du ngn aning om vart annars ett fläktmotstånd kan ligga?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är inte bekant med E36:an. Det enda är länken till realoem i mitt första svar, men det beskriver inte exakt placeringen, men du ser ung. hur det ser ut. Det verkar ju som om fläktregleringen fungerar eftersom du får olika hastighet. Ett trasigt motsånd brukar resultera i att fläkten bara fungerar på högsta hastigheten. Här hittar du spjällen och styrmodulen för dessa:Länk

AE
har du hittat motståndet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.