|
|
|
|---|---|
|
Hej! Lite bakgrund: Jag (impuls)köpte min 325a, 2004 vid 12000 mil och trots att jag hade så lite kunskap om modellen då så har den gått och går bra än idag. Vid köpet fick jag inga (!) kvitton el. besikitningspapper endast en ifylld servicebok. Då struntade i det, idag hade jag försökt pruta en hel del :). Hur som helst, bilen går som en dröm och eftersom jag är relativt pedantisk så bokför jag 95 % av allt jag gör med bilen. De övriga 5%en är vårdartiklar plus ett oljefilter jag tappade kvittot till. Jag undvek den möjligt bittra sanningen genom att inte kontakta (auktoriserade) verkstäderna som genomfört servicarna... Men så gjorde jag det och jag fick arbetsordrarna hemskickade. Milen stämde med serviceboken och saker och ting var bytta i sin ordning: Förutom bytta detaljer enligt servicepunkterna fann jag följande: Kondensator gick tydligen läck efter redan 2000 mil! Vänster bakfjäder gick av efter ca 4700. Efter ca 7000 mil byttes båda spindellederna. Kondensorn konstaterades börja läcka igen. Glapp i övre stötdämparfästen. 9800mil så byttes bromsljuskontakten. Intressant är att jag har inte hittat en notering om när bränslefiltret byttes. Det gjordes istället av mig för ett hundratal mil sedan. Men varför gjorde inte en auktoriserad verkstad det? Nej ... jag servar min egen bil så långt som möjligt istället. Mvh Stephan | |
|
Glömde: Filtret var kraftigt nedsmutsat och daterat -94. Hej hopp, produktionsåret för min bil. Det som rann ut var svart. Mvh Stephan |
|
|
Det var lite väl mycket otur med den bilen. Spindellederna var väl väntat. Bränslefilterbyte är tydligen borttaget som servicepunkt numer. Tidigare lär det har varit vid varannan Insp.2 alltså vid ca 12000mil. Det som vanligen händer är att det blir tätt och bilen lägger av. Visst är det bra att byta i förebyggande, men eftersom det vanligtvis inte skadar något annat tycker jag man kan hoppa över det. Särskilt om man har plasttank. AE |
|
| Ingen nyhet att märkesverkstäder slarvar. De har råd att förlora kunder och är därför inte lika noggranna. | |
| hur gjorde du för att få arbetsordrarna skickaade? ringde du bara till dem och bad att fådem skickade eller var det svårt att få dem?0 | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ingår inte i Inspektionsprogrammet att byta bränslefilter. ///MVH Hasso Länk |
|
Carl L: Jag ringde och de skrev ut arbetsordrarna och skickade dem per post utan charge. Jag står ju som ägare på bilen, kanske hade det blivit en annan utgång om jag int varit det. hasso: Jaha ... jag trodde eftersom det nämns i serviceboken bland servicepunkterna att det var en punkt som skulle följas eftersom alla andra följs. Är det fler punkter som utesluts? Mvh Stephan |
|
| På 325 -95 ingår det väl i serviceprogrammet att byta bränslefilter vid varannan Insp II har jag för mig? Jag vet at det ingick på min 325 -92 i alla fall. I serviceprogrammet till min 320 -98 var det borttaget, och på nuvarande 325 -04 behöver filtret tydligen inte heller bytas. | |
| Att märkesverkstäderna är världsbäst på att fylla i fakturor är ett välkänt faktum. Att de hoppar över servicepunkter eller gör dåliga jobb är nog inte lika bekant. Jag slutade att anlita märkesverkstad när de inte ens klarade av att göra en årskontroll ( byta broms och kylvätska) på ett korrekt sätt. Problemet är som jag ser det att igen kontrollerar att alla sevicepunkter gjorts på rätt sätt. Trots alla servicar under drygt 30tusen mil var nog tändstift nr12 detsamma som monterades i fabriken 1990 på 750an. Jag frågade en god vän som jobbat med BMWservice i många år om det var nåt speciellt jag borde se upp med på 750an. Han så direkt: Kolla tändstift 12, det byts ALDRIG på service pga att det sitter så illa till. Ni som har liknande erfarenheter. Skriv om dem här! / Vedbodtrimmarn. | |
|
Låter intressant med 12:e tändstiftet, hoppas några kollar sina 12:e stift nu:-) och skriver en rad sen med info var och när dom servades. Mvh Danne |
|
| Några som kollat? | |
|
Mitt tändstift som satt längst in byttes aldrig när jag lämnade in den på den stora inspec service på en BMW verkstad. Det stifitet är något knöligare att få än de övriga men inte svårare än att min farmor hade klarat ut det själv. Jag vet detta eftersom jag själv bytte tändstift två år senare och alla utom ett tändstift var av samma märke. Sedan dess lämnar jag bara in bilen hos verkstäder som jag litar på till 110% om jag inte själv klarar av att fixa det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.