AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.777

Bakaxel trasig, någon som kan hjälpa?

Bm
6
Bmwtjejen22
320 touring -02
Hej!

Låter nog lite smått okunnig nu men erkänner mig skyldig på den fronten. Bakaxeln drivknut eller något liknande har gått sönder på min bil, är en 02:a och borde väll inte hända alls igentligen?!!

Det jag undrar nu är, går sånt på försäkringen? Om inte, har nån någon aning om vad det kostar att laga? Känns som om det kan bli ganska saftigt.....

Bilen är inte buskörd, inte trimmad. 1 gubbe på 50 som hade den innan mig....

hoppas på lite svar från er kunniga.

MVH/ Carro
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Låter ovanligt. Vad är symptomen? Rör sig bilen över huvud taget?

AE
Bm
6
Bmwtjejen22
320 touring -02
Nope, inte jag som körde bilen. Men han som körde kan bilar, han säger att det är bakaxeln, drivknuten. Ska ju inte hända enligt honom. Körde på 1:an, 2:an sen pang, så går bilen inte att köra. Måste vara det.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Svårt att sätta någon prislapp innan man vet vad som havererat. Dessa länkar ger ett hum om nypriser på orginaldelar i dollar. Räkna med lite dyrare i Sverige. Länkarna berör bakaxelväxel, drivaxlar och kardan. Att palla upp bilen och titta hur långt delarna är med och snurrar i drivlinan ger en snabb indikation var problemet sitter. Kan ju ev. vara koppling eller växellåda också.
Länk
Länk
Länk

AE
Bm
6
Bmwtjejen22
320 touring -02
Tack för hjälpen iaf. Känns bara lite jobbigt då bilen just nu bara står. Och känns samtidigt så dyrt att lämna in den för att först få reda på vad som är fel, och sedan betala för reperation. Surt med bilar ibland, tror att igenom att man köper en hyffsat ny bil ska vara ganska skonad men men.

Får försöka ta reda på vad som hänt, och vad som är sönder.

MVH/ Carro
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ta han som körde till hjälp att hitta felet. Det är väl det minsta han är skyldig, eller?;)

AE
Bm
6
Bmwtjejen22
320 touring -02
Ja, men lång historia. han är bra på bilar, men är mitt ex så han vägrar hjälpa. Snäll kille.....
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hmm, känner ju inte till historien, men det känns som dålig stil i alla fall...
Kolla med ditt försäkringsbolag om det finns någon möjlighet där. Maskinskadeförsäkring kan ingå upp till ett visst miltal eller ålder på bilen. Ibland med höjd självrisk över en viss ålder/miltal.
Hoppas det löser sig.

AE
Bm
6
Bmwtjejen22
320 touring -02
Tack, tänkte kolla upp det. Just nu har jag iof hyffsat lust att sälja bilen för en strunt summa alternativt putta den över ett stup. Men ska gräva lite i vad som kan göras. tack för hjälpen iaf :)
Visa användare
28
Otto79
320 Touring -95
"pang, så går bilen inte att köra"...sånt är ju aldrig skoj. Skulle det va knuten tycker jag att bilen skulle röras lite eller ha en massa missljud bak med en växel i iaf. Nu vet ja ju inte om den har det men..

Skulle också gissa på brusten drivaxel som är ett fenomen för sig på "vissa" bilmärken, men nu diskuterar vi ju inte mercedes..
Bm
6
Bmwtjejen22
320 touring -02
hahah neeej. Borde inte gå sönder sådär.....Bilen har som sagt inte körts hårt. fram och tillbaka till jobbet. Visst har man gasat på ibland, men inte så att nåt sånt här borde hända. Alla som hört det säger att det måste vara nåt annat fel. Men det är nog drivaxeln.......rör sig inte alls. Jävla bil säger jag bara........

Men tack iaf till er som svarat :)

MVH/ Carro
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.