|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har skakningar i ratten vid bromsning i alla farter, kan det vara annat än skeva bromskivor. Skakningarna ökar linjärt med farten, dvs lite skakningar i låga farter och betydligt mer vid högre farter. Tänkte även om det kunde vara stag och leder som har samma symptomer vid bromsning? | |
|
Skeva bromsskivor är inte ovanligt. Glapp bakre bärarmsbussning kan också ge vibrationer vid bromsning, se pos.8:Länk AE |
|
|
Kan vara beläggningar som sitter inbrännt på bromsklossarna, men troligt är att det är bromsskivorna som är skeva. Har svårt att tro att stag och leder ska ge just vibrationer vid inbromsning. Lycka till! |
|
|
Sorry, jag läste i din avatar och länkade till en E34:a. Nåväl det är pos.8 även här:Länk Om skivorna är skeva brukar även bromsverkan märkas som pulserande i låga farter. Att glappa bärarmsbussningar kan ge upphov till vibrationer finns bevisat i en annan tråd. Använd gärna sökfunktionen. AE |
|
|
Blir det värre eller bättre när du bromsar svagt respektive kraftigt? Det låter ju som om det är skivorna. Dåliga bussningar och slitage i framvagnen gör att även den minsta skevhet i skivorna tas upp och ger vibrationer. Då brukar det bli värre när du bromsar och ökar belastningen på framvagnen. På min gamla E30 så lyckades jag faktiskt få bort vibrationerna genom att smörja upp glidstiften (eller vad det nu heter egentligen...) som ena halvan av oket glider på. Fick förklarat för mig att inga skivor var helt raka och att det därför ibland hjälper att smörja dessa. Det var kopparpasta på dem innan och det får det absolut inte vara. Om du byter skivor, se till att bromskolvarna är lättrörliga så att de går tillbaka samt att stiften är välsmorda enl. ovan, annars finns risken att de nya skivorna blir överhettade och slår sig igen. Och köp inte Biltemas skivor, det gjorde jag EN gång... Det låter som om det vibrerar oavsett hastighet? Om det bara vibrerar i vissa hastigheter kan det vara obalanserade hjul eller skeva fälgar. |
|
| Förlåt, jag måste ha fått en ögonskada eller något, såg inte att din fråga gällde just vid inbromsning... Kanske kan du ändå hitta något nyttigt i mitt inlägg. | |
|
byt skivor och balansera hjulen. bmw är otroligt känsliga på det. kvittar vilka skivor eller belägg du använder. jag har bytt 2 ggr. bremboskivor går åt lika snabbt som biltemas. hittar inget glapp. besiktning ua. hjulinställning gjord. balansering gjord. så nu hoppas jag det håller... |
|
|
Det stämmer som Anders -72 skriver. Har själv haft samma problem på tidigare E-46:a. Byt bussningarna så ska du se att det blir bra... Anders |
|
|
Det var lite konstigt. Sist jag var inne på BMW i Solna och servade min bil var det dags att byta bromsar. Sagt och gjort, bromsarna byttes och i samband med detta hittades en spik i höger framdäck. Punktering reparerades. So far so good... Nu har jag dock samma problem, om jag trycker till ordentligt på bromsen rycker ratten till åt vänster. Det känns inte alls när jag bara meskör i stan utan bara om jag trampar till lite hårdare på bromsen. Jag har tagit för givet att det var bromsarna som behövde köras in och därför inte varit tillbaka och klagat på det. Men vad tror ni, har det att göra med bromsarna eller med obalans i däcket efter punkan? Tacksam för feedback...=) /Mats |
|
| Glömde jag säga att det är en E46 330 -01? | |
| Kryp under eller hissa upp bilen och se om du har glapp i några stag eller leder! | |
| jag hade samma problem ,har bytt backre bussningar i frammvagnen och sen svarvade bromsskivurna och alla skakningar är borta.alex | |
| Tack för tipsen. Ska undersöka lite närmare i helgen och se om jag kan hitta något. Annars kanske det blir hembesök hos Bosse bildoktor...eller, njae att åka till BMW verkstaden kanske är säkrare...=) | |
|
Lånar tråden lite, hoppas det går bra. Själv har jag upptäckt att jag får en pullserande/lätt vibrerande känsla i ratten, när jag bromsar. Kanske lite i pedalen oxå, svårt att avgöra. Hur vet man om skivorna är skeva? Vibrerar det och slår med besked? Eller kan det vara lätta vibrationer också? Mina skakningarna ökar linjärt med farten, dvs lite skakningar i låga farter och betydligt mer vid högre farter. Känns ansolut mer vid högre farter. Är det skivor som är skeva eller nått av oken/kolvarna som inte riktigt hänger med? Var o provkörde i ca. 30 min i varrierande farter och bromsa en hel del, för att konstatera det jag har beskrivit ovan. Efter att jag vart ute en stund o bromsat, börja det lukta lite brännt inne i bilen. När jag var framme hemma kände jag att det var de främre bromsarna som lukta, normalt vid aggresiv/upprepad bromsning? Verkar konstigt tycker jag. Alla mina skivor o belägg bytes förra året april och jag talade med BMW om detta, de sa att om det är fel på bromsarna, så går det på servicegaranti. Bilen har sedan den servicen enbart gått 1000mil. Den har nu gått ca. 5000mil, vinterservice är gjord och jag o den gamle har hissat upp bilen o kännt o ryckt i alla leder. Inga fel där inte. |
|
| någon? | |
|
hej jag har en bmw 320 e46.års 99.. som jag köpte i går i örebro. bilen är fin.. när jag provåkte den så kände jag att när jag bromsa lätt så fick jag vibrationer i ratten men inte när jag bromsa hårt.. nu när jag kom till stan(eskilstuna) och kör över en massa gropar så hörs det klonkade i framvagnen. jag är tack sam för svar.. har ju precis köpt pundar släden..=)...det känns jobbit att köpa problem.. har bokat en service på M-bilar den 26/11..15000 milas service.. |
|
|
Har ni löst problemen med vibrationer? Min har också börjat vibrera vid lätt inbromsning. Bromsar jag hårt så känns inget. Ska smörja upp glidpinnarna och se om det blir någon skillnad. Har tid hos SBP på torsdag så då får jag bussningarna testade! |
|
| 98% av gångerna så e skivorna problemet... skakar det i ratten så e det fram. Skakar det i bilen så e det bak. | |
| På tidiga E46-or kan det vara länkarmarna som glappar. Förenade Bil bytte skivor fram två gånger på min utan att problemet försvann. Efter att de bytt länkarmar (eller vad de nu gjorde i framvagnen) har jag inte haft tillstymmelse till vibrationer. | |
|
Jag bytte bromsskivor fram i höstas och trodde att problemet uppstod därefter. Dock fick jag samtidigt punktering på ett av framdäcken och misstänkte att det inte var bra balanserat. Nu när jag bytte till nya vinterdäck har vibbrationerna försvinnit. Jag misstänker att problemet var att jag inte hade kört in bromsarna ordentligt, men ett av framdäck var dåligt balanserat också så det kan ju ha varit någon kombination av de två. Nu är det bara stora jultvätten kvar att bita tag i...=) |
|
| Jag har en 325 ci -01, hade vibrationer i ratten då man inte bromsade så hårt. Sedan när jag skulle byta till vinterdäck så såg jag att mina däck både fram och bak va otroligt snedslitna, lämnade in den på fram och bakvagnsinställning, sedan försvann problemen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.