|
|
|
|---|---|
Eric Peter |
Bytte olja för 200 mil sedan och den är redan svart. (Ingen grå olja alltså) I samma veva upptäckte jag att kylvattennivån sjunkit en aning i påfyllningskärlet. Nu min fråga: Har jag en begynnande spricka i topplockspackningen eller rentav en spricka i toppen? Borde jag göra ett kompressionstest? Tacksam om någon är bekant med problemet och kan leda mig rätt. |
|
Börja med att kolla så inte kylvattnet läcker UT ifrån motorn, polarn har ett pytte litet hål i kylarn och det går åt lite vatten. Nån månad en liter, ibland inget alls..... Mvh Patrik 325i -92 |
|
Aldric |
Svart olja tyder väl på att den fungerar som den ska och renar ordentligt? Har jag hört iaf, fast jag vet inte säkert. |
|
Hur länge sedan var det du bytte olja i motorn innan det senaste bytet? Att oljan blir svart visar främst på att den har tagit bort en massa sot från insidan av motorn. Altså kan det vara som Aldric skriver att den oljan du slog i sist renar bättre än den gamla. Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Att oljan är svart kan ju ha olika orsaker. Vad har bilen gått på för olja tidigare? du kanske slog i en annan oljetyp som har en hög renande effekt vilket löser upp all "smuts" i motorn därav blir oljan svart med en gång. En orsak.Ett nytt oljebyte efter tex 500 mil så får du se om det blir likadant. Att vatten nivån sjunker lite grann ska till och börja med inte oroa dej för mycket för, en viss avdunstning och kanske ett mindre läckage vid tex vattenpump. Håll bra koll på det under en period och se om det upprepar sig.Lättaste sättet att se ett läckage är att kolla du stänger av motorn efter en riktig varmkörning.Eftertrycket blir ju rätt högt då och då kan det tryckas ut vatten någonstans. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.