|
|
|
|---|---|
|
Tänkte kolla om någon kan hjälpa till lite Har lite problem me stereon i min E46a. När man lysnar på en cd eller radio, så helt plötsligt slutar alla högtalare fungera, kan komma tillbaka om man byter låt eller radiokanal eller om man slår av den och slår på igen. samtliga högtalare dör och kommer tillbaka på samma gång. Har försökt söka på forumet men har inte hitat något. Någon som vet vad det kan vara? | |
| Då är vi två med detta prob.... Har också ställt frågan utan nått konkret svar.. Jag har iof E-39 | |
|
Internt fel i stereon eller nåt som påverkar stereons mutekrets. Lossa vit/brun kabel på pin 4 och kör några dagar för att eliminera det senare. FP |
|
| tack så mycket, ska prova det där | |
| Vad är den där vit/runa för kabel. kan an lyssna på stereon äve när den är borta? | |
|
Så gott som alla stereo/huvudenheter har en ingång för muting (dämpning), används oftast för att tysta stereon automatiskt vid användning av telefon mm. På BMW (E39 t.ex) är denna kabel vit/brun, funktionen är att man jordar denna, då tystnar stereon. Om man då tillfälligt kopplar bort kabeln så kan ingen yttre utrustning dämpa stereon osv, men man spelar givetvis som vanligt med stereon. FP |
|
|
Förklara gärna mer ingående vart man finner denna vitbruna kabel.. //Daniel |
|
|
På en "vanlig stereo" är det givetvis inge svårt att hitta muting kabeln.. Men på en bil med 16-9 skärm m,m är de väl lite värre.. Så lite hjälp med vart muting kabeln,samt radioenheten finns vore najs.. BTW.. mitt ljud tycks ha tystnat för gott nu.. Ska testa att kopplafrån batteriet ett tag... Men föresten.. Om den nu bara "muta" ljudet för tex telfonen, så borde inte den också bli ljudlös!!! ALLT ljud är försvunnet i min bil... Mycket tacksam för tipps på vad fasen de e som e fel... //Daniel |
|
|
Kabeln bör sitta i kontakten på själva huvudenheten, denna brukar sitta i skuffen till vänster på bilar med navi/skärm osv. Man dämpar stereon för att telefonens ljud skall höras, men denna brukar jobba på separat högtalare eller på separat talspole i framhögtalarna. FP |
|
|
Låter exakt som mitt problem. Allt ljud dör helt plötsligt. Man kan ev få tillbaka ljudet om man byter mellan radio/cd, fungerar dock inte alltid. Ibland kan ljudet komma tillbaka om jag slår på GPS och när rösten som guidar en slår på kan allt ljud komma tillbaka. Har en E-39 med GPS/TV och 16:9. Får försöka med samma sak att hitta mute kabeln och lossa den om problemet försvinner //Anders |
|
|
Har pratat med verkan på Bmw här i Kalmar.. Tydligen ganska vanligt, och mycket svårlöst prob..Det enda rådet han kunde ge mig var att byta ut radioenheten.. Om den bökar brukar den slåut hela ljudsystemet.. På en Touring E-39:a sitter den framför verktygen i skuffen under en liten plastkåpa.. Jag kopplade ifrån min enhet och lät den vara strömlös nån halvtimma.. Pluggade in den igen, och nu tycks de fungera.. //Daniel |
|
|
Hej, Jag har en 540iA-02 Sedan med nav, DSP etc. Jag har problem med att CD/Radio ljudet försvinner, och när det försvinner så går det inte heller att se radio-skärmen eller CD-skärmen, dvs det går itne att byta mellan radio & CD. Jag hade inne den för det + att dom skulle sätta i rätt nav låda (var fel när jag köpte den), den fungerade efter det, ett litet tag. Nu i morse så körde jag & lyssnade på radio, och vid memo pipet så slocknade den precis på det viset igen. Ingen radio eller CD. Nav:en däremot hade inget problem med att annonsera (med en fisförnäm brittisk dams röst) varthän man skulle. PDC pep också rejält. Om jag minns rätt så var det precis vid "memo"-pip den la av förra gången också. Nå'n som känner till vad som hänt? Är det telefonmute som spökar? Eller är det min radiodel som spökar? /Ola |
|
|
JaA, nu vet jag inte om det har med det hle att göra eller om jag bara hade tur, men jag stängde av "memo" och då funkade radion igen. Ska sätta på "memo" nå'n annan gång och testa. Känns för bra för att va sant? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.