AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.770

Problem med rattlås (och komfort access)

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag har en 120d som är utrustad med komfort access. Funktionen är utmärkt och jag skulle inte vilja vara utan den. Däremot så uppstår ibland ett märkligt problem.

Det som händer är följande: Jag öppnar dörren som vanligt (med komfort access-funktionen). När jag sätter mig i bilen går rattlåset i och en symbol för detta tänds i displayen mellan hastighets- och varvräknaren. Resultatet blir att bilen inte går att starta. Samma sak inträffar även om jag kör in "nyckeln".

För att få bort detta brukar det gå att trixa lite, förslagsvis genom att först slå av tändningen igen (trycka på start/stop-knappen) och därefter öppna dörren eller slå på parkeringsljuset för att därefter starta igen. Då verkar det som att man "raderar" felet och börjar om från början. Då brukar det fungera som vanligt.

Det låter förstås helgalet och mycket talar för att det är ett fel på rattlåset eller ett elfel (?). Men innan jag åker till BMW så tänkte jag höra om fler har haft liknande problem. Det är retsamt eftersom det är bara ibland som felet uppstår. Skall tilläggas att det händer med båda nycklarna och att jag har bytt batteri i båda.
Det lät skumt. Jag har aldrig upplevt det på våran 330d eller 120d med CA.
Do
37
Don N
130i Sports Tourer -06
Jag råkade precis ut för samma sak. Hade varit i affären och handlat, när jag skall köra iväg (utan nyckeln i) så tänds symbolen för rattlåset i gul färg och bilen startar inte.

Jag fick trixa med ratten med avstängd tändning fär att bilen skulle starta. Känns som att det är komfort accessen som är boven i dramat?
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Upplösningen på dramat är att trycka hårdare på bromspedalen vid startögonblicket. Då släpper rattlåset ... Tänk att så små detaljer kan lösa ett så retsamt problem!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.