|
|
|
|---|---|
|
Jag önskar råd. Har en 530iA 01 som gått ca 10060 mil. Den har gått ca 1700 mil sedan senaste service som gjordes i mars 2006 (inspektion II), men jag ägde ej bilen då. Jag har två gröna lampor kvar. Till saken! Tycker att min motor tickar lite vid kallstarter (hörs vid tomgång). Lite dieselmotor likt när den är kall, fast en lindrig variant. Men att det inte hörs med en varmkörd motor. I övrigt känns motorn mycket frisk på alla sätt och vis. Hur allvarligt man ska se på detta med tickande? Rekommendationer? Olje byte? Motordialys (engine flush)? Eller är det t.o.m normalt med lite tickande innan motorn blir varmt? Tyvärr är min mek erfarenhet nästan noll även fast jag trots det anser mig som en ganska praktisk person. ;-) Bilarna jag haft har jag bara lämnat in på service, inte haft några mekaniska bekymmer. Det här är dock den första begagnade bilen jag köpt. Problemet är väl att om jag åker till en verkstad för att de ska lyssna på så låter den fint vid tomgång när jag är framme. Men iofs kanske de kan kolla om jag ska åtgärda någonting. Tack på förhand /Mats | |
|
Hallå där, hur länge "tickar" det efter kallstart? Tick (några sekunder kan vara normalt) vid kallstart beror oftast på att de hydrauliska ventiltryckarna låter innan de fylls med olja, är det luft i dom fås ett för stort ventilspel som hörs som ett lätt tickande. "Dieselliknande ljud" är dock nog inte normalt. Din bil skall ha BMW longlife-98 (som sämst och om den är före sep-01) eller BMW longlife-01 (om den är senare än sep-01) klassad olja. Den olja jag själv kör på är Castrol SLX-LL04. Jag rekommenderar den oljan varmt, kör den även i "gamlingen", d.v.s 535:an. Din bil har ju inte gått speciellt långt så att det skulle vara några fel på tryckarna kan jag inte tänka mig. Vet du vad dom hällde i för olja vid den senaste servicen? Personligen tillhör jag kategorin som ej riktigt tror på det här med livstidsoljor i växellådor och 2500 mil mellan oljebyten. Min rekommendation: byt olja (SLX LL-04) och filter (orginal) direkt (fastän det inte är dags enligt schemat). Om du vill och anser att du har råd, gör i fortsättningen ett oljebyte mitt emellan, d.v.s efter 1250 mil. Skulle ljudet minska med den nya oljan, kan det tyda på att den gamla oljan inte höll måttet längre och att du har diverse skit i motorn. I så fall skulle i varje fall jag göra ytterligare ett byte av olja och filter, säg efter 500 mil. Lycka till mvh MW-Guru |
|
|
Tvekade lite mellan en engine flush + olje samt filter byte alternativt att lämna in bilen på vanlig oljeservice hos Bil&Motorteknik i Huddinge. Kostnaden borde bli ungefär det samma för dessa båda alternativ. (Förutsatt att inte verkstaden hittar andra saker som bör åtgärdas...) Efter en del tvekande blev till slut en olje service hos Bil&Motorteknik i slutet av nästa vecka. Nu kollar ju Bil&Motorteknik (och BMW också för den delen) en hel del annat på bilen vid en oljeservice också. Självklart kommer jag nämna detta med att den tickar lite när motorn är kall och be att dom lyssnar själva. Jag får undersöka hur motorn låter vid kallstart efter servicen i nästa vecka! Angående oljan så tror jag bestämt att det är SLX LL-04 i min bil nu. Såg att det var de som de använde vid senaste inspektion II servicen. Jag har även fyllt på ett par deciliter själv sedan jag köpte bilen för ett halvår sedan. Angående tickandet. Möjligt att ett "Dieselliknande ljud" är en något överdriven beskrivning. ;-) Inte helt säker på när det slutar ticka mer än att jag vet att den inte tickar när motorn blivit varm/körts en sträcka. När man parkerar bilen efter en körning och lyssnar på tomgångsljudet så tickar den inte. Nej, absolut inget fel att göra en oljeservice nu efter ca 1 1/2 år och 1700 mil sedan senaste servicen. Ja, 2500 mil känns väl mycket. Speciellt om man som mig kanske inte kör mer än 1200 mil per år. Ja, jag kommer köra med tätare intervaller. Kanske efter ca 1500 mil i fortsättningen. Sist men inte minst är det väl bra tajming nu att göra en oljeservice innan vintern. Jag kör ju ganska mycket kortare turer med min bil. Något som väl inte är optimalt för en motor. I snitt hamnar jag dock på ca 100 mil / månad hittills. Sist men inte minst ska jag försöka göra olje+filter byte själv i framtiden. Det borde jag klara av att fixa. Får väl i värsta fall hitta en något vanare "gör det själv" mekare som kan hjälpa mig första gången. ;-) Det blir billigare om jag kan byta när jag känner för det (och motorn kommer hållas i bättre skick). Räcker väl att lämna in bilen till verkstad för "inspektion I och II" servicarna. |
|
| Glömde nämna att bilen är byggd i oktober år 2000. (En tidigt byggt 01'a alltså). Så jag antar att det räcker med en BMW longlife-98 klassad olja? | |
|
Jo, M54 motorn är OK med BMW longlife-98 upp till september 01. mvh MW-Guru |
|
|
Men egentligen är väl M54 motorn i 530 01 exakt samma motor som i 530 02? Hur kan det då skilja med vilken oljeklassning som BMW rekommenderar? Eller vad kan man få reda på sådant? Dvs exakt vilka ändringar som görs på en motor modell från år till år? Visst var väl 2001 års modellerna de allra första att få M54 motorn? |
|
|
Super formula 1 oljan e stabil....Den funkar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.