AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.802

Hur starta en E28 520i som varit avställd i 6,5 år?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag ska nu flytta min 520i-85 som varit avställd sedan januari 2001. Den har stått i varmgarage och aldrig startats sedan dess. Hur gör man detta på bästa sätt?

Tror ni den går att starta på den bensin som finns i bilen, eller måsta jag spä ut den med ny?
Ska jag ta bort bränslepumpsrelät och låta den gå på starten några sekunder (för att pumpa runt lite olja) innan jag försöker starta den?
Jag har för mig att kamremmen är bytt runt 1994 / 12000 mil, nu har den gått 18 000 mil. Jag har ingen möjlighet att byta den innan start, så jag måste chansa. Men jag kommer att hålla motorn på låga varv innan jag byter remmen.
Att bromsarna måste ses över räknar jag med, men det får bli senare.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
spä på med nytt i tanken.jag skulle nog dra runt den innan start,som du säger.lycka till nu.hoppas remmen håller...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag kom på att remmen byttes 2 år / 2500 mil före avställningen, så läget blir något bättre.

Erik

___
Ryck bränsle-relät o nöt den på starten ca 10 gånger, max 10-15 sek åt gången, vänta typ 30 sek mellan gångerna. På så vis lär du få oljan att röra på sig ordentligt...
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Spä på med lite ny bensin.

Häll på en halv liter olja så du får lite över ventilerna.

Låt den gå som du säger på startmotorn ett litet tag för släcka oljetryckslampan.

Remmen funkar nog, men är inte akut, dock bra att byta om den skall användas.

Kolla så den inte blåröker, ett vanligt fenomen för bilar som stått länge, ventiltätningarna torkar och blir otäta, ett fenomen som om du har tur kan "laga sig själv", men som oftast kräver en topprenovering.

Mats
BMW CS #5847
Jag skulle som en säkerhetsåtgärd byta olja FÖRE start om bilen har stått så länge. Det blir en massa kondensvatten i oljan som KAN göra att det blir tjockt klet i oljan som vid maximal otur kan täppa till en oljekanal med lagerskador som följd. Eftersom den har stått inomhus i värme så är det nog ingen fara men jag skulle inte chansa.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Tack för alla kloka synpunkter!

Smart att ta lite pauser när man drar runt motorn, så att oljan hinner rinna ner. Jag ska också spruta in lite olja via påfyllningen med en oljekanna.

Oljan byttes tyvärr inte före avställningen och redan då var det dags för service.
Ska den bytas måste det göras uppifrån, funderar på att skaffa en oljebytarpump:

Biltema 109kr handdriven: Länk
Jula 199kr, eldriven: Länk
Någon som har erfarenheter av dessa eller liknande?

Man bör väl kunna komma åt oljefiltret uppifrån, utan att hissa bilen?

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Man brukar väl rekommendera max fyra år med samma kamrem?!

M3 E30Länk
st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du kan inte byta olja med dessa pumpar om oljan inte är varm! Släppa ut oljan genom pluggen och ner i en låg panna är det bästa! Häll i en billigare olja kör några timmar byt sedan oljan en andra gång, då till en bättre och i samband med det också filter.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag kan/hinner inte hissa bilen där den står nu, dessutom kan jag inte riskera att spilla något på golvet.
Då får det bli 3km körning innan jag byter.

Om jag inte minns helt fel så är rekommendationerna 8000 mil eller 6 år på M20, så är den i alla fall bytt tidigare (bilen har varit i min pedantiska vård sedan ny!)

Erik

___
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Om du vill vara riktigt snäll mot motorn så tar du ur stiften innan du kör upp oljetrycket. Då blir inte någon belastning på lagren innan du får upp oljetrycket med startmotorn.

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
GF
4
GFjällis
BMW525 Toring 1993
BMW2002tii 1973
Många bra tips. Bensinen tappar viktiga beståndsdelar efter en längre tid, den blir brun och luktar inte bensin, så det är bra att slanga ut så mycket du kan sedan spä på med friskt. Oljan lika så. Det lägger sig en massa sörja i botten på tråget som är svårt att få bort vid ett oljebyte av kall motor, så det är bra köra försiktigt i början samt byta olja inom kort, även om du har bytt ut oljan innan start.

//GF
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det gick riktigt bra att starta, när väl bensinen hade kommit fram till motorn.
Det var bara lite bensin i tanken eftersom lampan lyste, så jag fyllde på med 10 liter innan jag startade.

Lite mer bilder och text finns i bloggen: Länk

Erik

___
Någon garanti för att kamremmen skall hålla pga låga varv finns inte. Tvärtom är det vanligt att den går av just på tomgång,pga ökade vibrationer.
Lite startgas kanske är nödvändigt om du skall starta med den gamla bensinen. Lycka till, och berätta hur det gick!/ TP.
Kul att du väcker liv i klenoden, Erik :)

Rekomenderar att du kör en Engine Flush för att spola bort gamla oljeavlagringar, sot och annat elände från motorns innersta.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.