|
|
|
|---|---|
|
Bakhögtalarna (original) i min 520 -97:a med Business RDS stereo har plötsligt slutat fungera. Först såg jag över alla säkringar, konstaterade att högtalarledningarna var hela och slet lite i ledningarna bak stereon. Sen tog jag kontakt med en bilstereo förhandlare/reparatör som bytte både utgångarna i radiodelen. MEN – det är fortfarande tyst der bak!! Är det någon som har några tips eller erfarenhet kring detta?? Jag har sökt i forumet utan att hitta någon med samma problem/någon lösning. Är tacksam för alla råd!! Sista utväg blir att koppla bakhögtalarna på samma utgång som framhögtalarna…. | |
|
Hej! Har Du kollat omdet är signal från utgången på huvudenheten? Det framgår inte av Din text. Carl |
|
|
Hej. Tack för ditt svar! Hos bilstereoförhandlaren/reparatören ansåg de at spelaren var ok och at utgången på förstärkaren blev bytt för att vara på den säkra siden... Jag har fått hjälp med att testa högtalarledningarna och både de och högtalarna är intakta. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare? Tore |
|
|
Hej!! Har Du testat så att det verkligen är ljud i utgångarna på huvudenheten? Det kan ju vara så att felet inte ligger på annat ställe i huvudenheten. Har Du ett originalsteg i bakluckan? Glappkontakt där? Carl |
|
|
"det kan vara så att felet ligger på annat ställe i huvudenheten än det som byttes ut" skall det vara... Carl |
|
|
Funkar faderkontrollen, dvs kan du dämpa bort främre högtalarna osv? Business RDS har ju inget externt slutsteg så vi förutsätter att kablarna går raka vägen osv. En tänkbar orsak är att någon av kablarna är sönderskavd och ligger mot bilen chassie, vilket kan uppstå även inne i högtalaren. Då går skyddskretsarna in och slår ifrån slutsteget inne i huvudenheten. Prova högtalarna ända framifrån stereons 17-poliga kontakt med ett ficklampsbatteri, det skall knäppa likartat i båda högtalarna och mät även mellan alla fyra kablarna och bilchassiet med en resistansmätare. Den skall visa helt öppen krets FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.