|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Buspelle |
BTn funkar absolut perfekt för mig. Har nu använt 3 olika telefoner - alla SE och den senaste SE P1i - och alla fungerar lika bra. |
|
Mera Buspelle! :-) |
|
|
Många förstår inte, att vissa märken och modeller fungerar sämre eller bättre just med BMW ULF-modul. Sony Ericsson hör till de som fungerar bättre, min w880i fungerar utmärkt. Därmed inte sagt att alla Ericsson fungerar perfekt. Det är känt att t.ex. vissa NOKIA modeller har problem, en del går inta att använda alls. |
|
|
Har problem med min Handsfree, mottagningen suger. Är det inte toppsignal tappar jag minst två pinnar i signalstyrka, oftast tre och kanske mer, när jag snäpper fast den i hållaren jämfört med när den ligger löst. Det blir många dB det! Är det antennen på just min bil som är totalt kass eller är det bara så här illa på 1-serien...? Har förstås testat med ett par olika telefoner så det problemet är undanröjt. Samt kört på både GSM/3G och endast GSM. 3G är bara att glömma f.ö. En möjlig tanke kan vara att den är helkass på allt annat än GSM1800 (eftersom det är hyfsad signal där det är bra 1800-mottagning) men jag tvivlar på det eftersom ingen vettig tillverkare gör en ren 1800-antenn för bilbruk. |
|
|
Verkar skumt. Yttre antenn skall utan undantag alltid ge bättre signal i telefonen än om den ligger löst inne i bilen. Det kan vara allt från fel i själva antennen, klämd eller skadad kabel osv till fel i hållaren med dess antennkontakt osv. Telefonen bör kunna uteslutas om du provat ett par olika. Eftersom det sker en förändring (till det sämre) så tyder det på att kontakten till yttre antenn funkar och bryter bort den inre antennen osv, men det räcker med en för snävt böjd koaxkabel för att dämpningen i denna skall överstiga nyttosignalen osv. FP |
|
|
Som du säger, det borde ju åtminstone inte bli sämre med yttre antenn, dock har jag läst på annat håll i forumet att BMW:s antenner inte är mycket att ha så jag blev tveksam. Nåja, jag får nog åka till installatören och be dom checka upp det hela. Jobbar f.ö. just med mobilradionät och "normalskillnaden" mellan en ficktelefon i bilen och en tfn med yttre antenn ligger på ca 10-15 dB. Rätt avsevärt alltså. Som alla med fysikkunskaper förstår är en yttre antenn guld värd för samtalskvalitet. Det gäller även i områden med rätt god täckning eftersom det ger större chans att klara en handover om det är kapacitetsbrist. Alltså mindre risk för tappat samtal vid "rusningstrafik". Men i min bil är det alltså ganska precis tvärtom :-( |
|
|
Helt riktigt ang. yttre antenn. Till argumenten ovan kan läggas lägre strömförbrukning i mobilen eftersom den kan arbeta med lägre effekt på sändaren, mindre strålning för de som ev. oroar sig för detta, mindre risk för störningar i bilens ljudanläggning eller andra system osv. På sin tid körde t.ex Allgon och Carant m.fl talrika kampanjer för att mobilägaren skulle förse bilen med yttre antenn osv, men ofta för döda öron/ögon eftersom det ansågs förfula bilen osv. Numera finns ju antenner som inte är allt för fula och som smälter in i formgivningen. Till och med plastattrapper av hajfenor och liknande säljs. Man ser den inte själv när man åker omkring men andra ser ju...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.