|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har använt två olika telefoner i min 120, med samma problem på båda... Jag hör den jag pratar med alldeles utmärkt och utesluter därmed problem med täckning osv... Problemet är att folk jag pratar med inte hör vad jag säger, såvida jag inte står stilla med bilen. BMW "åtgärdade" problemet genom att byta mic och rekommendera att vända mittutblåset för ac'n neråt så att den inte blåser i micken... men det blev inte bättre... Är telefondelen så dålig, eller är min bil unik? | |
| Tyvärr är det som du säger helt världelöst ljud i blåtanden. Min far har det i sin 530 och när jag köpte min 330 så avstod jag från blåtanden då jag sett hur dåligt den fungerar. Han fick också micken utbytt till en känsligare men det var samma problem, nu har han fått en "svanhals" ditmonterad istället och det fungerar bättre men långt ifrån bra. Jag kan inte förstå att det ska vara så svårt att få till det så att det fungerar bra | |
|
Farsan min har blåtand i sin X3, han kommer nog inte köpa en bil utan denna feature igen. Kanske mic:en är ovanligt lyckat placerad i X3... |
|
| Känner inte igen problemet. Alla jag pratar med hör mig bra. | |
| Känner inte igen problemet heller. Det funkar riktigt bra i båda bilarna. Enda undantaget är stekheta dagar när man startar bilen och kliman drar på fullt. | |
|
Installera en Blåtandshandsfree från parrot istället funkar likadant som original, men jag har inga problem med ljudet. |
|
|
Blir förbluffad att någon kan vara nöjd med blåtanden. Kan ingen av er ringa mig när ni åker så jag får höra om det är jag och alla som vi jobbar med som är överkänsliga eller om ni är tolerantare eller helt enkelt har bättre ljud Kan skicka nr över pm om någon vill ställa upp |
|
|
Hur använder ni era telefoner? Stäng av 3G och kör den bara på GSM. Har upptäckt att det kan bli störningar när 3G letar nya master. Bara ett tips om man rör sig områden där det är dålig täckning och inte har yttre antenn. Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! |
|
|
jxp, har gjort likadant som du och har sällan problem med att någon klagar på ljudet. Med 3G aktiverad fick telefonen ofta problem, bor i glesbygden. Däremot klagade folk på att det lär burkigt innan jag bytte till den uppgraderade micken, där blev det en markant skillnad i ljud sa mina vänner. |
|
|
Problemet är uppenbarligen relaterat till mikrofonen, dess placering osv. Blåtand eller direktkopplad telefon/handsfree, GSM/3G spelar ingen roll här. Om det är dålig signaltäckning på 3G-nätet och om det därför klipper osv så gör det ju så även om man pratar direkt i luren osv. Problemet är klassiskt sedan man började använda komradio och senare mobiltelefoner i fordon, dvs ett gammalt problem. Inget kan ersätta en mikrofon som hålls nära munnen och är buller och vinddämpad, kolla gärna hur man gör i proffssammanhang, t.ex i militära sammanhang, flygplan, båtar och helikoptrar osv. Handfree med en mic som är placerad en halvmeter från talaren mitt i kupén osv är och förblir en kompromiss, sen varierar givetvis problemen med olika bilar/fordon, och bullernivån, ev. vindbrus, luftströmmar från AC:n osv. FP |
|
|
Hej folke, ett visst problem ger allt detta med Bluetooth och 3G/Icke 3G. Om jag har telefonen inkopplad med 3G aktiverad så låter allt bra när mottagningen är bra. När man kommer till ett område med dålig 3G försöker telefonen först få kontakt med 3G och sedan gå över till GSM. Under denna sökfas som kan ta en stund så tappar telefonen kontakten med ULF-modulen. Sedan tar det 20 sekunder minst innan telefonen återupptar kontakten med ULF-en. När det sedan blir bättre mottagning så väljer telefonen att återuppta 3G och ploff så tappar jag ULF-en igen under ytterligare 20 sekunder. Däremot får jag ju alltid problem när jag har urusel GSM mottagning förstås. Än så länge så finns det fler vägar i de områden som jag åker igenom som har god GSM täckning däremot dålig 3G-täckning. Därav min något yxiga lösning. Jag håller däremot med om dina ytterligar synpunkter om mikrofon. |
|
|
Aha, så BT-länken tappas när telefonen växlar mellan 3G/GSM, det var ju inte så bra. Fast ursprungsproblemet hos trådskaparen beror nog inte på detta, då hade hela förbindelsen brutits, inte bara ena riktningen. FP |
|
|
Det har du rätt i Folke, vi börjar nog hamna lite vid sidan av ursprungsproblemet. I mitt fall vart det i alla fall en väsentlig skillnad när jag bytte mikrofon. Men det var ju redan gjort i detta fall. Sedan är väl ULF-modulen inte lika optimerad för alla telefoner. NOKIA verkar ha mer problem än Ericsson tillsammans med BMW ULF-modul. Marcus555 vad har du för Mobiltelefon? |
|
|
Är det någon som vet vad det är för märke på blåtanden i nyare BMW (vem bygger den åt BMW). Dom Sony/Ericcson som jag monterar i bilar har inga problem förutom 3G störningar. Vissa som åker med dålig GSM täckning har också fått en yttre antenn monterad. Men då försvinner ju lite av vitsen med blåtand eftersom man måste ansluta telefonen till en hållare.. men man kan ju inte trolla. Ericson har full duplex på sina grejer så det är bara att tjata på utan att bry sig över vad den andra gör i andra änden. Ett tag var det faktiskt så att man fick brusa kupen efter en HF installtion men det är borta idag. Jag använder också bara den mick som Ericson skickar med har haft anpassnings broblem original mickar så micken är en viktig del i utrustningen. |
|
|
Man bör observera var telefonen förvaras under samtal med Bluetooth! Det är lätt att glömma bort att antenn sitter i mobilen och inte på taket på bilen som med en riktig HF. Om sedan mobilen ligger i byxfickan vid bluetoothsamtal och hålls mot örat vid samtal utan bluetooth så blir ju jämförelsen inte rättvis! Detta om signalstyrka och problem med handower. Problemet med eventuellt dålig mikrofon är dock inte löst med detta. |
|
|
Ericsson är säkert den vanligaste leverantören av själva BT-chippet i många blåtandsenheter men problemet med kompatibilitet med vissa telefoner och funktioner beror mera på att man glider runt lite på den från början ganska strikta BT-standarden. Mikrofonen och dess placering spelar stor roll, och lika viktigt är det som steaman påpekar med själva telefonens möjlighet att nå ut från bilen osv. Man glömmer lätt bort att telefonen får jobba hårt med ökad strömförbrukning som följd om den har svag signal från basstationen, sen tillkommer radiodelen för själva BT-funktionen som också skall ha lite extra ström. Inte sällan glömmer man sen att slå av blåtandsfunktionen när man går ur bilen och telefonen försöker förgäves leta efter sin motstation med onödig strömförbrukning som följd. FP |
|
|
Jag trodde inte ens att man kunde beställa BT från BMW utan att få extern antenn. Har nästan alltid telefonen i armstödet där den får laddning och antennkontakt. Då funkar det alldeles utmärkt, jag hör perfekt, den jag pratar med hör OK. Dessutom är det helt OK att prata in nummer, eller lagra och välja pratade namn eller välja i iDriven. Visst funkar det med telefon i fickan också, men det är ju inget man satsar på. Då kör man runt radiovågorna inuti ett plåtskal och det lilla som läcker ut/in är det som ska få samtalet att flyta. Strålningsmässigt är det väl som att åka lightmikro. Oo=00=oO |
|
|
Helt riktigt. Ett problem är att många nya ficktelefoner saknar uttag för extern antenn. FP |
|
|
Om man nu kopplar in extern antenn så har man tappat vitsen med Bluetooth! |
|
|
Extern antenn kräver en Ejectbox och dessutom en snapinadapter till just den telefonmodell du har. Dessa uppgraderas inte till äldre bMW-modeller speciellt ofta och finns inte till alla. Vitsen med Bluetooth är just att man kan använda nästan vilken Bluetooth förberedd mobiltelefon som helst (OBS Nästan) Visst skulle det vara bra att ha yttre antenn också, om det bara gjordes ejectboxar till senare modeller, då fick man allt. |
|
|
Den främsta fördelen med bluetooth är att inte behövs plocka upp telefonen för att kunna telefonera! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.