AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.345

19hk genom chip på sugmotor

satt o kollade efter chip idag till min 528..hittade en firm som chippar via obd uttaget...kostar 3000 tar ca en timme o skall ge 19hk och totalt 305nm

låter nästan lite väl bra eller hur???

har nån chippat sin 528 modell 00 eller nyare??
vad fick ni för siffror...

nån som vet om någon firma som har bromsbänk för ett snabbt effekttest billigt i gbg området..
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
5-10hk kanske,men inte mer.knappast 19hk,det tror jag är båg...
killen som utför jobbet han garanterr mig 19hk o ett vrid på 305nm..tror fan jag skall slå till fast jag ska bänka bilen före och efter.....
hoppas bara han villig att lämna tillbaka pengarna efteråt när han får se papprena...
Om inte annat får jag väl hänga på mig västen o ta med mina "bröder"..hehe
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Alla talar alltid om toppeffekt och max vridmoment när det gäller chiptrimning. Sällan sägs något om hur kurvorna ser ut. Det brukar gå att trimma en sugmotor och få ut hög effekt, men när man tänjer mycket på gränserna blir det ofta en spetsig effekttopp som inte gör nämnvärt åt prestandan. Om du slår till skall det bli intressant att se kurvorna före och efter.

AE
Prova att klocka din bil i lite högre, rullande intervall (typ 80-160 eller något intervall som passar din utväxling), innan och efter chip.
Kör med en förbestämd mängd bränsle och en kompis i bilen som kan hjälpa till med tidtagaruret. Eftersträva så lika yttre omständigheter som möjligt, väg, väglag, temp etc. Kör bäst av 3 repor.

Mvh,
/Wille
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Precis som Anders säger här ovan, kan man öka effekten kännbart inom vissa intervaller i effektkurvan, men aldrig över hela registret.

När jag chipade min 330, fick jag själv tycka till om vad jag behövde mest effekt och så blev det också. Jag har mer tryck i mellan-/övre registret nu än tidigare.....även om 0-100 alltid är eftersträvansvärt o kul då ; )
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.