AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.678

Någon som löst liknande problem: knakande bakvagn?

Hejsan!

Mitt problem är inte att det klonkar från bakvagnen, som så många andra har problem med.
Från min bakvagn hör jag istället ett mycket mer knakande ljud.
Tyckte det verkade mindre lyckat att köra omkring med detta oljud och ringde Jarls Bilservice (mycket kunniga enligt vad jag hört) och frågade vad felet kunde vara. De sa att det högst troligen var bussningarna framför bakhjulen som spökade.

Jag personligen tycker inte att dåliga bussningar borde knaka, men å andra sidan är mina erfarenheter om bussningar lika med noll ;)

Finns det någon av alla kunniga här på forumet som har någon annan idée eller kan bekräfta vad Jarl och co. sa?

Hur svåra är dessa bussningar att byta själv (någon som kan visa på www.realoem.com vilka bussningar det är de snackade om?) och hur ser/känner jag på bussningarna att de är slut?
Behöver jag tillgång till bil-lyft eller det räcker med den klassikska domkraften?

Tack för mig så länge, låt förslagen och tipsen flöda!

MVH
Johan
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Har samma problem tror jag. Låter det mer när du gasar på lite och det är grusväg? Misstänker att drivknutarna är dåliga. Rasslar det som att något ligger löst?

Bmw är helt klart bästa bilen!
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Jag hade samma problem på en e36 cab, det löstes med nya bussningar framför bakhjulen.

Det lät faktiskt som att bakaxeln skulle ramla av när som helst.

Carl
Ti
608
TimS
325i -88
hade på min förra e30 samam problem.. märktes mest på guppiga vägar grusvägar/vinterväglag... bussningarna framför bakhjulen var boven..

först kom det då o då lite dunkar.. till slut så lät det nästan konstant da da da dadadadada dada.. hela bakvagnen kändes sladdrig.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Tänkte föreslå behandlingshem, men sedan insåg jag att jag läste rubriken lite fel....
Hej igen!
Tackar för alla svaren!

Frrla: tror inte vi har riktigt samma problem, mitt är rent knakande och lite klonk ibland. Inget rassel alls.

Carl, Tim: verkar ju som att det skulle vara bussningarna dådå. Vet ni hur dessa känns då de är slut? Är de mjuka och "svampiga" eller?

bewing77: haha :P nja jag har inga problem med min bakdel, så vitt jag vet i alla fall ;)

Ha det gott så länge!

Johan
Ti
608
TimS
325i -88
mina var borta när jag hade konstant knackande..

vet inte ifall d blir mjuka eller kanske smular sönder/nöts bort.. ngt utav dessa borde det väl bara

Mvh Timmy
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Gummi mot gummi kan ge knakande och ibland gnisslande ljud, bussningarna kan vara på väg att ge upp helt, så upp på lyft och bryt och leta glapp i hela bakvagnen och kolla med ficklampan bums!
gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
kolla "hundbenen". Dom knakade på min gammla 525a.
Hade exakt samma problem på min E46:a. Det var ena bakfjärdern som hade tappat en bit fjäder och därför låg och vred sig i sina gummihållare.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vad är det för bil vi pratar om här?

Mvh Janne.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, vad är det för bil? Tankarna på knak går ju till E46:an och sprickor i bakvagnsinfästningen.

AE
so
28
soren_h
BMW 318 -97 E36 Touring
Hej

På min E36a började det "klonka" i bakvagnen samtidigt som den kändes instabil när man körde över typ brunnslock. Det visade sig vara en utnött gummibussning som håller bakhjulet på plats i sidled som var felet. Utan den, för att förklara på nåt sätt, skulle bakhjulen kunna röra sig i sidled som framhjulen gör, fast okontrollerat. Hissa upp bilen och rucka på hjulet. Den ena bytte jag själv med mycket stor möda så den andra sidan fick en verkstad fixa. Dessutom krävs det en hjulinställning efteråt. PS: På min hade BMW ändrat utförande på bussningen så det var lite förvirrande när jag jämförde min gamla med den nya som jag köpte.

ol
3
olefka
328Ci -00
Jag hade problem med att det knakade i bakvagnen på min E46:a och det var, som AE skrev, sprickor i infästningen på bakvagnen.

Dom fick byta en kvadratmeter plåt och göra om hela infästningen.
Som tur var så tog BMW-garantin det och tur var det, för det hade blivit en riktigt dyr historia annars!

TIPS: Kolla bussningarna, är dom helt okej, kolla då infästningen, jäkla fort!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.